is dit ernstig voor de druivenoogst? wat is het en wat moet er tegen gedaan worden?

ik heb ook nog ingezoomde foto's http://www.twitpic.com/250j9o http://www.twitpic.com/250inv

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.1K

Het beste antwoord

Dit is bladgal mijt; Het is niet heel ernstig, maar het is zeker niet goed voor je plant.

[http://www.dewijnhoek.nl/database/info83.html]
Bladgal- of pokkenmijt: Al bij het uitlopen van de kleine blaadjes kan je ze al zien, de gallen of pokken (bulten) die duiden op galmijt. Aan de onderzijde van het blad kan je duidelijk de witte pluizige webachtige plekken zien, die later in het seizoen bruin verkleuren. De volwassen galmijt nestelt zich tijdens de winter in de schubben van de knoppen en de stam en is moeilijk te stoppen. Bij het uitbotten van de knoppen komen de mijten in actie en zuigen aan de bladeren waar zij leven in het draderige weefsel. Hierin worden ook de eieren afgezet. Een volwassen mijt meet 0,16 bij 0,03 mm en is witgroen van kleur.

De beste remedie voor een enkele druivenplant is het plukken van het blad dat is aangetast. Als je er vroeg genoeg bij bent kan je de schade beperken. Direct na het uitlopen kunnen minerale oliën uitkomst bieden en bij het 4-5 bladeren stadium kan je eventueel organische fosforverbindingen toepassen.

Ik heb er ook last van bij mijn glorie van boskoop maar met geduld en wat geluk wordt het met regelmatig wegplukken van de aangetaste bladeren wel minder. Door het aangroeien van de "dieven" blijft er uiteindelijk nog genoeg blad over om de druif voldoende suikers te laten krijgen.

Je kunt ook zogenaamde plantversterkers toepassen zoals vital van Ecostyle. Plantversterkers zorgen dat planten vitaal groeien. Ze zorgen dat de weerstand verhoogt en dat de plant evenwichtig groeit. Door een evenwichtige groei zal een plant minder vatbaar zijn voor ziektes, schimmels en bacteriën.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is wijngaardgalmijt!

Toegevoegd na 52 seconden:
Je kunt het behandelen met spuitzwavel..

Toegevoegd na 2 minuten:
Of wat minder giftig 1 deel water, 1 deel spiritus en 1 deel zachte zeep!

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.houtwal.be/fruitteelt_images/vitis_wijngaardgalmijt.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb (mijn druivenstruik heeft) er ook last van. ik heb een aantal jaren lang consequent alle aangetaste bladeren afgeplukt. ik begon daar zsm mee. nu is de struik bijn vrij van de aantasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het is niet schadelijk, mijn druif had hetzelfde probleem en ik verwijder zo goed als al het blad en de druiven doen het prima, ook zonder al het blad.
Bijna elk jaar komt het terug en ik schrik er niet meer van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bobbels op het blad van de Druif, worden veroorzaakt door de druivengalmijt.
Je kunt deze mijten bestrijden door:

- De schors van de druivenstokken te pellen (niet aan te raden in de winter)
- Aangetaste bladeren weg te knippen en te verbranden
- Roofmijt (Typhlodromus pyri) inzetten, deze infecteren de eitjes van de bladgalmijt
- Chemische bestrijdingsmiddelen op basis van zwavel toepassen aan het begin van de lente

De druivengalmijt is niet direct schadelijk voor de druiven zelf.
Ze ontsieren alleen wel de bladeren.