Moet je een boerenjasmijn (Philadelphus Lemoinei) wel of niet snoeien?

Ik heb enige jaren geleden een boerenjasmijn (Philadelphus Lemoinei) in mijn tuin gezet. Die is nu erg breed geworden en over het looppad gaat hangen.
Nu staat op het kaartje dat bij de plant zit dat hij niet gesnoeid mag of hoeft te worden. Symbool van een snoeischaar met een kruis er door.
Maar overal op internet staat dat hij juist wel gesnoeid moet worden en dan wel direct na de bloei.
Wat is nu wijsheid? En hij was half juli uitgebloeid, kan ik hem dan nu nog snoeien of is het al te laat?

9 jaar geleden
in: Tuin
3K

Antwoorden (2)

Je hoeft 'm niet te snoeien, maar het mag wel.
Je kan de takken die over je pad hangen nu prima snoeien, geen probleem.
Rieneke1
9 jaar geleden
Erg veel soorten heesters hoef je nooit te snoeien.
Ook de jasmijn hoef je niet te snoeien.
Al naar gelang de soort zijn ze na een jaar of 5 op de max. hoogte.
Hierna worden ze niet meer hoger, wel breder
Zit dat in de weg over het pad, wel knip het gewoon af, kan het hele jaar door gebeuren.
Op internet is erg veel onjuiste informatie over snoeien en tuinieren.
Iedereen lijkt mee te willen praten over het snoeien.
Indien je een jasmijn toch gaat snoeien, dus lager maakt, vormt deze struik nieuwe lange takken, die in het tweede jaar erg gaan overhangen.
Knip je die af, dan vormen zich opnieuw lange taken enz. enz.

Indien jou jasmijn al na enkele jaren over het pad gaat hangen, dan staat hij te dicht op het pad, overweeg hem dit najaar te verplaatsen waar hij meer ruimte heeft.
Anders blijf je ieder jaar maar knippen en daar wordt hij niet mooier van.