Hoe komt het dat na een 15 tal jaar er opnieuw veel planten (ridderspoor) in de tuin zijn beginnen groeien en bloeien ?

en de voorbije decennia waren er zelfs geen meer te bespeuren, nu plots opnieuw een ganse partij met bloemen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

De meeste van dit soort planten zijn eenjarige planten.
Deze planten horen tot de groep"pioniersplanten".
De zaadjes van deze planten zitten overal in iedere tuin in de grond, zolang je de grond met rust laat, blijven ze als zaadje wachten.
Ga je de grond verstoren, los maken, spitten, graven, nieuwe grond opbrengen enz., dan gaan ineens deze zaadjes van pioniersplanten kiemen.
Langs de snelwegen kan je dit proces goed zien, overal waar vorig jaar is gegraven, staan nu klaprozen te bloeien, volgend jaar zullen er op deze plaatsen, nog wel enkele staan, maar de jaren er na zie je ze niet meer, totdat er weer gegraven wordt.
De eenjarige ridderspoor gedraagt zich ook zo.
Tevens heeft de afgelopen winter een grote invloed gehad op het kiemen van zaden en het groeien van planten, het is hiervoor zeer gunstig geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit kan een paar oorzaken hebben. Welke oorzaak in jouw geval van toepassing is, kun jij beter beoordelen dan ik.

De eerste mogelijke oorzaak is dat er de afgelopen decennia veel minder rigoureus wordt gespoten door de boeren. Twintig jaar geleden werd nog alles wat geen graan was doodgespoten; tegenwoordig mag er, vooral langs de rand van de akker, best wat "onkruid" (dus: veldbloemen) groeien.

De tweede mogelijke oorzaak is dat in jouw omgeving een boerenbedrijf is overgenomen door een biologische boer. Die spuiten helemaal niet, dus op hun landerijen groeien nog veel meer veldbloemen en andere inheemse planten.

De derde mogelijke oorzaak is dat één van jouw buren (kan ook een paar straten verderop zijn) deze planten in zijn tuin heeft, omdat hij dat zo mooi vindt.

In alle drie de gevallen waaien de zaden over naar jouw tuin, waar ze ontkiemen. Of de zaden worden door de vogels verspreid - de verspreidingswijze verschilt per plant.

Wat ook de oorzaak is: geniet ervan! Het verschijnen van deze bloemen is een goed teken voor het leefklimaat in jouw omgeving, en het zijn nog mooie bloemen ook. Ook de rest van de natuur (vlinders, insecten, vogels) profiteert van de terugkeer van deze planten. Goede zaak dus!
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik ga er nog eentje toevoegen: de strenge winter. Sommig zaad ontkiemt pas als het flink bevroren is geweest, en we hebben natuurlijk een hele flinke winter gehad dit jaar. Ik heb ook opeens bossen echte geraniums in de tuin. In andere jaren leiden die altijd een kwijnend bestaan, nu lijkt het wel of ze genetisch gemanipuleerd zijn!