Wat is dit witte spul onder mijn druivenbladeren? [foto]

Aan de onderkant van de bladeren van mijn druif zie ik iets wittigs. Niet alle bladeren hebben dit, ik denk dat minder dan een kwart van de bladeren dit heeft.

De druif lijkt er geen last van te hebben.

Wat is dit?

Moet/kan ik dit bestrijden, en zo ja: hoe?

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
in: Tuin
8.4K

Het beste antwoord

Het is volkomen normaal als er in deze tijd van het jaar schimmels ontstaan op bladeren van planten en bomen.
Valse en echte meeldauw komen nu erg veel voor.
Een gezonde plant ( druif) die in de volle groei is, heeft een sterk ontwikkeld afweersysteem tegen allerlei aantastingen.
Maar aan het einde van de zomer komt de groei tot stilstand, het afweersysteem verzwakt aanzienlijk en vanaf dat moment kunnen er allerlei aantastingen ontstaan, waarbij valse meeldauw het meest voor komt.
Momenteel zie je dat heel veel bij de Eiken en Esdoorn bomen.
De aanzet tot de afbraak van het blad is begonnen.
Valse meeldauw zit maar aan een kant van het blad, de echte meeldauw zit door en door.
Je hoeft hier niets aan te doen!
De bladeren beginnen zo hier en daar er al af te vallen en de schimmel is niet van belang voor het volgend seisoen.

Komen deze problemen echter in het voorjaar of begin zomer voor, dan betekend het dan ook, dat er een slechte weerstand is, pas dan is er echt iets aan de hand, vaak te weinig kalk en/ of meststoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder! +
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie dit witte spul pas vanaf terugkeer van vakantie - dus vanaf eind september. Wanneer het precies is verschenen, kan ik niet zeggen, want toen was ik er niet. In voorjaar en zomer heb ik geen wit spul gezien. De bladeren beginnen al een beetje af te vallen. Sommige bladeren zijn nog wel fris, maar de meeste zijn duidelijk "oud". Sommige zijn bruin en dor, soms helemaal en soms alleen aan de randen. Andere verkleuren rood en geel, ook dat gebeurt bij sommige bladeren alleen aan de randen, en bij andere meer "vlekkerig". Maar daarvan heb ik altijd gedacht dat het gewoon komt doordat het herfst is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, volkomen normaal dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ heel goed antwoord Eddijst. Je was me voor.
Cryofiel
12 jaar geleden
Heldere uitleg, en een mooi totaalplaatje.

Andere antwoorden (4)

Het ziet er uit als meeldauw,das geen goed teken.
http://www.tuinadvies.nl/echte_meeldauw_valse_meeldauw.htm

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een soort luis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn enige ervaring met druiven, is die met het eindproduct.
Maar in bijgevoegde bron, tref je een verhandeling, die wellicht antwoord op je vraag geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rood, rose, wit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het maar alcohol bevat, Ed.
Maar zonder dollen, mijn voorkeur gaat uit naar chardonnay, het liefst uit een flink warm land.
Als de druiven zijn geoogst gaan de bladeren verkleuren en ze vallen allemaal af. Over de verkleuring van het blad hoef je niet ongerust te zijn dit is heel normaal. Als straks alle (of bijna alle) blad afgevallen is dan moet je de druif gaan snoeien. Dit snoeien moet zorgvuldig gebeuren. Overal waar je de stengels weghaalt moet je zorgen dat er nog een knop overblijft, die in het voorjaar weer zal gaan uitbotten en waar de nieuwe uitlopers aan komen. Ik zelf snoei dan weer alle takken op twee trossen en ik heb een prima resultaat.