Wie kan mij helpen om de volgende vogel te identificeren?

Wij hebben een vijver in onze tuin en sinds kort treffen wij allemaal dode vissen aan, waarvan dan weer de kop, dan weer de staart e.d. mist. Nu zagen wij afgelopen zaterdag dat een vogel de boosdoener is, maar we wisten geen van allen wat voor soort vogel dat zou kunnen zijn. Geen reiger in ieder geval.
Het is een vogel van ongeveer 30-40cm groot met een kuifje, een afgeronde snavel, blauw-witte vleugels, een lichtbruine borst en een bruin-grijs gespikkeld "zebra"-patroon bovenop zijn kop. De rest van zijn lichaam is grijs-wit.
De vogel gaat eerst op ons tuinhuis zitten, draait dan z'n hoofd links en rechts om in de vijver te kunnen staren. Dan gaat hij op de stenen in de vijver zitten en drinkt wat water en loert nog eens op dezelfde manier. Vervolgens vliegt hij of weg (omdat hij geen slachtoffer ziet) of duikt snel in het water om er met een vis (tot wel 10cm lang!) weg (proberen) te vliegen. We hebben helaas geen foto genomen met het mooie weer, maar ik hoop dat de omschrijving wel een resultaat oplevert.

Toegevoegd na 19 minuten:
Het is geen gaai, maar hij heeft er wel iets van weg.
De snavel is ronder, een beetje zoals bij een papegaai en hij heeft een kuifje. Ook zijn de vleugels bijna helemaal blauw met wit en niet zoals bij de gaai blauw gestippeld aan het uiteinde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.5K
anneliez
13 jaar geleden
mij lijkt de vis meer bedreigd
Rieneke1
13 jaar geleden
is het een meeuw, die aan het wisselen is van jeugdkleed naar volwassen verenpak?
alleen kan ik dat kuifje dan niet plaatsen.
jammer dat je geen foto hebt!

Antwoorden (8)

een (vlaamse) gaai misschien, maar dan wel een die vleeseter is geworden zie ik nu
13 jaar geleden
Is het misschien een Gaai / Vlaamse Gaai? Hij zou dan wel flink de kluts kwijt zijn, want normaal gesproken vist hij niet maar eet hij eikeltjes, insecten, zaden en vruchten. Hij is ook berucht als nestrover. Maar vissen? Dat zou iets nieuws zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet wat voor vogel het is maar bescherm je vijver door op 2 meter hoogte in je tuin kris kras hengel draad te spannen dat voorkomt dat de vogel bij je vijver kan landen t helpt echt de vogel voelt de draden en vliegt weg
we hebben het ook gedaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ergens landen en naar de vijver toe 'hupsen' heeft de vogel niet door? Zelfs reigers ontwijken soms de meest ingewikkelde draadinstallaties..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, bij mijn buurvrouw landt de reiger nu gewoon midden in de vijver, de enige plek waar geen draad zit
Wij zagen laatst in onze tuin een vlaamse gaai die een mus aan het verschalken was. Onze buurman heeft een grote vijver in de achtertuin en had daar een net over gespannen, want er verdwenen ook uit zijn vijver vissen.
Hij zei dat het reigers en vlaamse gaaien waren die zijn vijver anders leegroven. De reiger zien we nl. altijd op zijn schuurdakje zitten en op de stenen naast zijn vijver zat vaak een vlaamse gaai te loeren, maar hij kon er nu niet meer bij. Je hebt speciale netten ervoor en die zie je bijna niet. Ik denk dat je die wel bij een dierenwinkel kan kopen.
amc
13 jaar geleden
Vijvers zijn mijn vak en ik heb dit nog nooit eerder gehoord.
Je praat duidelijk over een vlaamse gaai.
Maar dat is geen visvanger, althans geen levende vis.
Eerder denk ik, dat er een probleem is met je vijverwater, waardoor je vissen dood gaan.
Na een zeer koud voorjaar, als de ziek makende bacteriën nog niet actief zijn, gebeurt er nog niets, wordt het ineens warm (pinksteren) dat is de combinatie van, een winter waarin de vissen niet eten, dus verzwakken, een laat voorjaar, slechte waterkwaliteit, en de ineens actief wordende bacteriën en/ of parasieten.
Dit komt ieder jaar op grote schaal voor!
Vissen die daardoor doodgaan, worden gedeeltelijk opgevreten door andere vissen, vooral de kop, staart en buik, en door de waterslakken.
En denk ik, dat de toevallig ook aanwezige vlaamse gaai, daar een makkelijk hapje in ziet.
Laat je vijverwater testen op GH waarde, PH en nitriet.
Ook is het mogelijk dat je te veel moerasgas hebt, por even met de steel van een bezem in de bodem, komen er veel bellen naar boven, dan is dat moerasgas, dat zeer giftig is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik lees nu je toevoeging, dat het geen gaai is, geen idee wat het nu wel is.

Toegevoegd na 21 uur:
Als je dode vissen in je vijver vindt, kan dat nooit door vogels komen, immers, vogels eten niet zo maar een kop of staart van een vis af, dat kunnen ze niet, of ze nemen de gevangen vis mee, of ze slikken de gevangen vis door.
Waarschijnlijk heb je de gatenziekte in je vijver, het zijn vooral de goudvissen en de shubunkin's die dat kunnen krijgen, de natuur doet dan de rest.
Wel kan een vogel een visje meenemen, maar een gezonde vis wordt zo maar niet gevangen, maar ook in dit geval is de vis de vijver uit en worden er geen koppen en staarten afgebeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, een vijver kenner!
was het mogelijks een hopvogel?alhoewel ook geen echte viseter
fremar
13 jaar geleden
dat moet volgens toch een ijsvogel zijn ???
13 jaar geleden
Is het deze misschien?