Hoeveel keer kan je van een aardbeiplant oogsten per jaar en wat is er voor nodig om een maximaal resultaat te krijgen wat betreft de verzorging?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik lust aardbeien ontzaglijk graag en ik vroeg me af wat er nou allemaal bij kmot kijken om ze zélf te kweken en oogsten enzo: hoevvel water geven,hoeveel zonlicht,wat voor voer,wat voor temperatuur,wat voor grondsoort,enz.....

Ok,alvast bedankt....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
9.4K

Het beste antwoord

Neem een grote pot (een speciale aardbeien pot). Die heeft openingen rondom voor de plantjes. Zo komen ze ook niet op de grond te liggen en worden ze minder snel rot of aangevreten. Voor potten zijn de rassen Ostara, de bosaardbei, Rapella en Selva het meest geschikt. Gebruik een goede kwaliteit potgrond waar je een goede kwaliteit compost door heen mengt. 50/50 is de beste verhouding. Geef het liefst s`avonds water en houd de grond vochtig. Vooral tijdens hete warme dagen. Maar nooit te nat. Aardbeien houden niet van kletsnatte voeten (wortels).
Zet de pot op een lichte plek waar de zon volop schijnt. Het liefst van de grond (op een tafel bv.)

Toegevoegd na 9 minuten:
Je kunt de plant laten overwinteren in een schuur. Maar het beste is om elk jaar nieuwe plantjes te gebruiken. Anders word de plant steeds minder sterk en komen er steeds kleinere aardbeien aan. De kracht is er dan uit.
Bovendien heb je meer kans op vruchtrot. Een aardbeienziekte waarbij de aardbei als hij volgroeid is begint te rotten. De besmetting begint al bij de bloei.
Je kunt ze oogsten van mei tot begin september.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een aardbeienplant geeft van mei tot september eetbare vruchten die je continu kunt oogsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hee,hartstikke goed antwoord: maar nou dus hoeveel water,wat voor voer,hoeveel zon,enz.? Ok, groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste planttijd voor aardbeien is van maart tot eind augustus.
Geef aardbeien vier weken na het planten mest. Bijvoorbeeld 20 gram koemestkorrels per plant. Herhaal dit na drie weken en opnieuw na weer drie weken. Ga uit van ongeveer 3 à 4 keer per seizoen. Blijf doordragende rassen bijmesten tot en met eind augustus. Ga daarbij uit van 5 à 6 keer per seizoen.
Na de mestgift willen aardbeien graag water.
Haal bij eerder geplante aardbeien in het voorjaar stro en verdorde blaadjes weg.
Het verplanten van aardbeienplanten kunt u het beste doen in februari-maart. Verplant ze met zoveel mogelijk grond eromheen om de wortels zo min mogelijk te verstoren, dus schud de aarde niet uit.
Vervang de planten na twee tot drie jaar. Je kunt zelf stekken nemen of nieuwe plantjes aanschaffen.
De beste periode voor het nemen van stekken is rond 10 augustus. Knip de uitlopers los. Herplant ze, zorg dat alleen de wortels onder de grond zijn en geef voldoende water.
Het is best makkelijk om zelf aardbeien te kweken, je hebt alleen een pot en potgrond nodig. Ke moet ze veel water geven als ze vruchten krijgen of al hebben en ook goed beschermen tegen slakken want die vreten alle aardbeien op. Je kan bijna elke week wel een paar vruchten oogsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok,jij óók bedankt voor je antwoord,hoor!
Dus zeg maar je grond vrij houden van onkruid en ongedierte dus e.d.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een netje tegen slakken en vogels is erg handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok,ga ik doen! :)
Licht, vocht (niet _te_ veel) en voeding.
Veelgebruikte methode is om een of enkele planten in een opengesneden zak tuingrond te zetten.
De oogst duurt maar een paar weken, maar er bestaan verschillende rassen die op verschillende tijden in het jaar vrucht dragen. Er zijn ook zogenaamde doordragers die langere tijd vruchten geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok,hee..bedankt...;)
Een aardbeiplant draagt maar eenmaal per jaar vruchten.
Het beste kun je de plant in de volle grond zetten,,,dus in de tuin.
Dan doet de natuur zijn werk.
Zet je aarbeien in potten,dan moet je zorgen dat de aarde vochtig blijft.
Gebruik je goede potgrond,,dan heeft de aardbeiplant daar zijn hele seizoen genoeg aan.
Zorg wel dat de pot in weer en wind staat .
Dwz dat de wind vrij spel heeft.
Onder een afdak bv ,kan de plant ,,de vruchten gaan schimmelen ivm de vochtigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok,hartstikke goed antwoord over dat afdak en dat ze kunnen schimmelen enzo; ja ik zet ze inderdaad gewoon buiten zónder één of ander afdakje (was ik al van plan)... dus één X per jaar kan je oogsten? Maximaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt ook aarbeienplanten.
Wij hier in de achterhoek noemen ze doordragers.
Ze leveren in juni- juli vruchten.
Dan gaan ze in september weer vruchten leveren.
Alleen niet zo groot als de eerste keer.
Het is een speciaal soort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok,dit is nuttige info,bedankt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordragende planten is de algemene term.
Snuffel eens op sites van plantenleveranciers om te kijken wat je voor soort aardbeien wilt - van die kleine bosaardbeitjes? (Klein, maar smaken geweldig.) Aardbeien die gedurende een bepaalde periode vruchtdragen? Doordragende aardbeien die langer vruchtgeven maar vaak wat kleinere? Hangaardbeien?
Wil je ze zaaien of wil je plantjes kopen?
Moeten ze in de volle grond of wil je ze in potten houden?
Elke soort heeft zo z'n eigen voorkeuren wat standplaats betreft - maar wil je ze in de volle grond zetten en woon je op zware klei, dan is het slim eerst wat zand en compost door de grond te mengen.
Belangrijk is dat de vruchten zon kunnen krijgen en liefst niet op de grond komen te liggen.
Vaak zie je dat mensen een stuk zwart landbouwplastic op de grond leggen, daar met een mes een kruis in kerven en in dat kruis de plant zetten. Door het plastic voorkom je onkruid dat met de aardbeiplant concurreert om voedsel en water.
Als de bloemen in de plant komen, is het handig om stro rond de planten te leggen: als de vruchten dan komen, liggen ze op het stro, niet op de grond of het plastic waardoor ze minder kans hebben te gaan rotten of schimmelen.
En als je zorgt voor wat diverse bloeiende planten in de buurt, lok je meer insecten die kunnen zorgen voor de bestuiving.

Zie ook hier:
http://www.vrolijketuinier.nl/groenten_aardbeien.htm
http://www.tuinadvies.nl/aardbeien_serre_vollegrond.htm

Succes, en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
héél hertelijk bedankt>>>;) ik zal voor lange tijd hierna niet meer reageren op GV wegens problemen met het GV-beleid....;) groetjes, Dennis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je een beetje aanpassen aan de richtlijnen misschien? (Kweenie waar het probleem zit en wil ook geen discussie erover, maar als tip misschien handig.)