Bestaat er voor planten ook verschil tussen werkelijke temperatuur en gevoelstemperatuur?

Ik denk van niet aangezien planten geen gevoel hebben zoals mensen maar vroeg het me toch af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Het beste antwoord

Je moet dan eerst onderscheid maken tussen het bevriezen van een plant, gewoon omdat de plant niet winterhard is, dus -0 graden is al te veel.

Wel winterharde planten, kan je weer splitsen in winterharde planten die in droge grond staan en die in natte grond staan.
Een plant in droge grond is veel beter winterhard dan die in natte grond.
Veel winterharde planten bevriezen niet echt, maar het vocht vriest er uit, dus de plant verdroogt!

Nu komen we bij de vraag: staan deze planten ook nog in de felle wind, zoals we momenteel hebben, dan zal het vocht uit de plant , vooral aan de windkant, extra snel verdampen, dus verdrogen.
We noemen dat ten onrechte "bevriezen".

Je zou dus kunnen spreken van een gevoelstemperatuur bij een plant.

Leuk om te weten, dat veel planten bij een temperatuur van 5 graden onder nul, of lager, hun bladeren oprollen tot pijpjes, juist om deze verdamping tegen te gaan.
Vooral bij de bekende Rhododendron goed te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vriesweer = droge lucht = veel verdamping = uitdroging
heeft niets met gevoelstemperatuur te maken, dat is onzin voor planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ha, die traveller, natuurlijk kan de plant geen gevoelstemperatuur voelen, wel kan de plant temperatuur waarnemen en daar op reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het klopt dat de meeste planten uitdrogen ipv bevriezen. t' is dat ik nog geen plus mag geven anders had je hem gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap de min niet...

Andere antwoorden (4)

Ja hoor.

Kijk maar naar de planten: Als je een vijg bij -2 buiten hebt staan kan hij er misschien wel tegen. Maar als de plant dan in de wind staat, bevriest de plant. Dat is het verschil tussen de lucht temperatuur en de gevoelde temperatuur: De plant bevriest bij minder koude lucht temperatuur als er een wind bij komt.

Toegevoegd na 15 minuten:
Bijgevoegd plaatje van http://lifeandlawns.com/wp-content/uploads/2008/10/winter-burn-pine.jpg geeft dit mooi weer: De plant is aan de wind-zijde in de winter kapot gegaan, terwijl de niet-wind zijde het overleefd heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat kan niet.
gevoelstemperatuur ontstaat wanneer de hersenen verschillende prikkels integreren. zo is de wind en de absolute temperatuur beide van belang. echter bij de absolute temperatuur nemen de hersenen alleen de temperatuur met die juiste temperatuurzintuigen waar.
planten maken geen verschil tussen absolute en gevoelsmatige temperatuur omdat ze geen zintuigen, geen zenuwbanen en geen hersenen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, voor planten bestaat er geen verschil tussen de werkelijke temperatuur en de gevoelstemperatuur: http://www.meteodelfzijl.nl/gevoelstemperatuur.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevoelstemperatuur is een beeje een misleidende term. In het Engels heet het "wind chill factor" en dat dekt de lading beter. De wind zorgt er voor dat het objectief gezien veel verder af kan koelen dan de buitentemperatuur. Een lichaam (gezicht) bij min 5 en windstil heeft veel minder moeite met op temperatuur blijven dan datzelfde lichaam met min 5 en een droge wind kracht 5. Dus ja, ook voor planten is er gevoelstemperatuur. Je kan het objectief vaststellen en het heeft minder met gevoel te maken dan sommige antwoorden suggereren.