Hoe kom ik aan fonteintjes (bedriegertjes) niet voor vijver, maar voor in het terras?

Ik ben al heel lang op zoek naar bedriegertjes die ik in het terras kan verwerken. Echter, kan deze specifieke fonteintjes nergens vinden. Niet bij de bekende tuincentra, ook niet bij vijverwinkels.

Zie onderstaand de 'bedriegertjes' waarnaar ik op zoek ben!

Mijn hoop is dat iemand het verlossende antwoord heeft!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Tuin
5.5K

Het beste antwoord

Rots Maatwerk levert deze bedriegertjes.
https://www.rots-maatwerk.nl/
.
Ter info
Bedriegertjes zijn fonteintjes die wisselend aan- en uitgaan. Kenmerkend voor bedriegertjes is dat zij een ondergronds waterreservoir hebben van enkele kubieke meters. Dit reservoir wordt gevuld met drink-, grond-, oppervlakte- of regenwater.
In het waterreservoir kunnen ziekteverwekkers aanwezig zijn. Deze ziekteverwekkers komen in het water terecht doordat bronwater zoals grondwater, oppervlaktewater of regenwater al verontreinigd is of door het gebruik van het bedriegertje. Zo kunnen ziekteverwekkers afspoelen van schoenen of luiers van kinderen. Ook ziekteverwekkers uit vogel- of hondenpoep kunnen het water verontreinigen.
Bedriegertjes spuiten water omhoog dat via goten of kolken wordt opgevangen. Het water stroomt meestal weer terug in het reservoir. Zo circuleert het water gedurende een lange periode, waardoor mogelijke verontreinigingen zich in het systeem kunnen ophopen.
Daarnaast kan bij warme dagen de temperatuur in het watersysteem van een bedriegertje stijgen. Hierdoor kunnen in het water hoge concentraties van sommige ziekteverwekkers ontstaan, zoals Legionella (veroorzaker longontsteking) of Pseudomonas (veroorzaker oorontsteking).
Bij bedriegertjes is meestal een vorm van desinfectie aanwezig, zoals chloordosering, zandfiltratie en/of uv-filter. Deze desinfectie functioneert vaak onvoldoende door onvoldoende onderhoud, waardoor wereldwijd vele ziekte-uitbraken voorkomen die ontstaan door ziekteverwekkers zoals Giardia 15 , Cryptosporidium 16 , norovirus 2 en Salmonella 17 .

In 2003 kwamen 100 kinderen uit Nederland thuis na een schoolreisje met heftige diarree en overgeven. Na inventarisatie van de GGD en het RIVM bleek dat de kinderen besmet waren met het norovirus én dat deze klachten terug te leiden waren tot het spelen met de bedriegertjes in de speeltuin.
Toegevoegd op 28 juli 2019 09:45: bron
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank, dat ziet er inderdaad geweldig uit. Echter, vooral voor overheden/gemeente/provincie projecten. Wat ik zoek - en de zoektocht lastig maakt - is aanbieder voor particulier verkoop.
SimonV
4 jaar geleden
Dat snap ik. Zoals je zelf al echter aangeeft, zijn ze niet te vinden voor de particuliere verkoop. Het is een weinig gangbaar product dat vooral in publieke ruimten wordt geïnstalleerd.
“Rots Maatwerk levert hoogwaardige materialen voor de buitenruimte”. Ikzelf zou contact met ze opnemen en vragen naar de mogelijkheden. Het is handig dat ze als experts eventueel kunnen helpen bij de aanleg. Desnoods via een aannemer o.i.d. bestellen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.fontis.nl/waterpleinen-en-bedriegertjes/
Niet geschoten is altijd mis.