Voor het derde jaar hangen mijn stoofpeertjes weer te rimpelen aan de boom..wat doe ik daar aan?

De boom is op tijd gesnoeid, staat niet droog..er komt volop bloesem in, de peren groeien ook gestaag en dan ineens van de ene op andere dag gaat het overgrote deel rimpelen en valt af.. zijn ook niet meer te eten dan.. de anderen blijven goed en smaken prima dus de boom is volgens mij ook niet ziek..Wie kent dit en weet raad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Botox?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd leuk wat humor op GV!
:-)

Het beste antwoord

Een fruitboom heeft goede grond nodig.
Voldoende voeding en zo nodig ieder seisoen kalk.
Als er ergens een groeistoring voorkomt, dan heeft dat vaak grote gevolgen.
De boom gaat dan net zo veel vruchten groot brengen als er voedsel is.
Dat houdt in dat de rest afvalt en/of ziek wordt.
Is de boom oud dan is vaak de groei er uit en geeft de boom steeds minder goed fruit.
Ook mogelijk dat de boom in de afgelopen winter of eerder te nat heeft gestaan, dan heeft hij grote schade aan de wortels.
Bijna altijd geeft men oudere bomen geen mest meer en geen kalk, de bloei is dan prima, maar de vruchten zijn slecht, hier is zo veel energie voor nodig en dat heeft de boom niet meer, dus stoot hij een gedeelte van zijn vruchten af.
Ook de beplanting onder de boom kan soms problemen geven.
Het probleem is dus niet zo zeer welke ziekte het is ,maar waarom heeft de boom een slechte conditie?

Toegevoegd na 27 minuten:
Als het een oude slechtgroeiende boom is , dan kan je komende winter de boom fors terug snoeien ,tot tweederde van zijn takken er af!
Hierdoor zal de boom weer gezond gaan groeien.
Wel heb je het komende jaar weinig of geen vruchten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het zou een schimmelziekte kunnen zijn zoals
--------------------------------------------------------------------------------

Monilia rot treedt op in de boomgaard en tijdens de bewaring. Vooral pruimen en kersen, die na regen kunnen barsten, zijn erg gevoelig voor Monilia-rot. Op de rottende vruchten ontstaan karakteristieke concentrische ringen van geelbruine sporenhoopjes.

Vaak verdrogen de aangetaste vruchten en blijven ze als mummies aan de boom hangen. Soms kunnen aangetaste vruchten ook geheel doorwoekerd worden. Ze blijven dan stevig en zien soms glanzend zwart, men noemt dat leerrot. Onder vochtige omstandigheden groeit dicht wit schimmelpluis over de vruchten heen, wat vervolgens weer andere vruchten kan aantasten. Dit witte schimmelpluis is de ongeslachtelijke vorm van de schimmel en heet Sclerotinia fructigena of S. laxa. Besmetting van de vruchten vindt vooral plaats via wondjes.