Kun je bromelia's ook buiten zetten, en zijn ze winterhard?

In pot of border.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Antwoorden (3)

Vanaf half mei mogen je bromelia’s verhuizen van de kamer naar balkon en terras. Het zijn tropische planten dus geen liefhebbers van vorst. Bescherm ze goed, zeker de eerste weken is het raadzaam om ze ‘s nachts af te dekken. Ook buiten geldt: niet in de volle zon, een plaatsje in de schaduw is perfect. De volgende soorten lenen zich voornamelijk voor buiten: aechmea, billbergia, ananas, neoreglia en tillandsia.
bamibal
12 jaar geleden
het gros van de bromelia's is helaas niet winterhard.
alleen in vorstvrije gebieden kan je ze buiten laten staan, liefst in de volle zon.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, juist niet in de zon.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik wil niet eigenwijs zijn, maar volgens mijn botanica wel ed :s
het mooiste is een oude dikke fruitboomstam nemen, liefst met dikke zijtakken,die ergens ingraven of aan een schutting binden, daar kunststof bloem potten aan vast schroeven,waar het water wel uit kan en waar de losse potten met Bromelia's zo in kunnen staan, dan kan je na half mei, of eind mei de potten er zo in zetten, regenwater is meestal voldoende, alleen als het lang droog is, water geven ( regenwater)
Zo heb ik al jaren Tillanthia's de hele zomer en herfst buiten, ze zijn dan veel mooier dan binnen.
Maar helaas is er geen een winterhard.