Mag ik een beukenhaag aan de bovenkant toppen, wanneer de haag nog niet de gewenste hoogte heeft bereikt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
6K

Antwoorden (3)

Ja. De haag zal dan voller worden, omdat deze meer zij-scheuten gaat vormen.
De beuken zullen zeker ook nog in de hoogte groeien.
8 jaar geleden
Je moet niet alleen de bovenkant toppen maar de haag van onder naar boven in vorm beginnen te brengen, het beste is een tapse vorm van onderen breder dan boven.
Hierdoor komt er ook onder in de haag licht en zal de haag dichter worden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja zeker. De meeste mensen maken de fout, de planten in de haag eerst tot de juiste hoogte te laten groeien, en dan pas te toppen. De planten zullen dan precies op die hoogte gaan vertakken, en het wordt steeds lastiger om hem op die hoogte te houden, omdat daar een soort klitten ontstaan. Ook is de haag dan erg onstevig, want de onderkant bestaat alleen uit rechtopgaande stammetjes. Beter is om vanaf het begin de heg te toppen, eerst op 20 cm hoog, dan op 30 en zo verder. Is de heg nu al redelijk op hoogte, en wil je die hoogte niet kwijt, knip dan de helft van de planten terug tot 20 of 30 cm , zodat deze zich gaan vertakken, tussen de langere onvertakte planten door. Zo wordt de heg ook steviger.