Wat is een makkelijke, klimmende kuipplant?

Ik heb een inpandig balkon met een lege, witte muur. Ik wil daar een klimmende kuipplant neerzetten die de muur wat bedekt. Welke plant is makkelijk en snel? Het balkon zelf is op het Z, de muur is op het N. Erg veel direct zonlicht zal er niet komen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Een klimmende winde, zou dat op een balkon kunnen? Of iets anders bloeiends.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.9K

Het beste antwoord

Passiebloem!makkelijke groeier, moet wel licht hebben. Heeft geen nare worteltjes in de muur,maar kan prima klimmen via een paar gespannen draden of een rekje. Bloeit prachtig en weet niet van ophouden. is ook nog eens winterhard.(op een balkon een beetje inpakken als het echt erg gaat vriezen). Snoeien kan je ook rustig doen als het allemaal te veel wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hedera (klimop) is een makkelijke kuipplant.
Google maar eens op `hedera` en je vindt er vele varianten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een makkelijke klimplant is een hedera hij groeit snel heeft geen direct zonlicht nodig als de plant te groot of te breed wordt kan je het makkelijk snoeien je kan ze in verschillende groen tinten kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klimop , let wel op, de hechtwortels tasten het cement in de voegen van baksteen aan, het "trekt" nl de kalk uit het cement, het is echter een prima snelgroeier en makkelijk zelf te stekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het aantasten van de kalk in de voegen, blijkt een fabeltje te zijn van vroeger, maar is niet waar.
Wel is het van schilderwerk ( kozijnen) erg moeilijk te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet met je eens, ik heb er ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige voegwerk dat klimop kan aantasten, is SLECHT voegwerk of voegwerk dat van voor pakweg 1930 is.
Klimop trekt geen stoffen uit de muur, de grootste problemen zijn dat het in kieren kan groeien en dat de hechtworteltjes zich vastzetten op kozijnen en zo, dat kun je maar beter voorkomen want zoals eddijst zegt, zijn die lastig te verwijderen.
Er zijn enkele grootbladige bonte hedera's, die het er uitstekend kunnen doen.
En natuurlijk de groenbladige soorten Hedera's
Maar ook de wintergroene japanse kamperfoelie.
De geel bloeiende winterjasmijn, is wel wat minder snel, maar kan je soms groot kopen.
De grootbladige en de kleinbladige wilde wingerd.

Toegevoegd na 1 uur:
na je toevoeging of er winde zou kunnen groeien.
Indien je balkon echt precies op het zuiden ligt, dan zou je tot een uur of 1 toch veel zon kunnen hebben, maar het balkon is inpandig, dus van boven komt er geen licht.
je zou het kunnen proberen, maar ook de klimmende oost Indische Kers, zou het best wel eens kunnen doen, die kan wat beter met minder zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oost-Indische kers, daar had ik ook aan gedacht, maar krijg je dan niet altijd luizen, in grote hoeveelheden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien de grond te arm is of te droog, krijgt de Oostindische kers een groeistoornis en dan komt er meestal luis in, dus regelmatig water en mest geven.
De reeds genoemde Hedera is uiteraard een goede maar iet wat saaie klimmer. Op een schaduwplek valt het niet mee om een mooie bloeiende klimplant te zetten.
Een zeer sterke klimmer die bloeit en het waarschijnlijk wel doet op een luwe/warme schaduwachtige plek zijn de Campsis radicans, de Hydrangea petiolaris. Goede potgrond gebruiken is wel aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij moet een jasmijn(toscaanse)wel kunnen.Daarbij geurt hij in bloei heerlijk als je bvb de ramen openzet.Alleen uitkijken als het behoorlijk vriest.
Dan even binnenhalen...