wat zijn de voor en nadelen van een tuin op het noorden?

Dat je minder zon hebt snap ik, maar zijn er nog meer voors of tegens te benoemen? Betreft een tuin van 10 meter diep behorende bij een normale eengezinswoning?

Graag ervaringen van mensen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8.9K

Het beste antwoord

Bij een tuin op het noorden die 10 m. diep is, zou je als het goed is achter in de tuin zeker wel zon krijgen.
En in de ochtend links in je tuin en tegen de avond rechts-achter in je tuin.
Verders heb je nooit het hinderlijke zonlicht in je huis als het erg warm is.
Zit je buiten dan hoef je ook nooit tegen het zonnetje in te kijken, het licht is altijd van je af.
Bij elkaar best wel veel voordelen.
Zowel binnen als buiten en wat de planten betreft, keuze genoeg om er een mooie tuin van te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In een tuin op het noorden heb je in de zomer wel lekker veel schaduw, waardoor het daar aangenamer vertoeven is op warme dagen. Het nadeel daarvan is dat planten die veel zonlicht nodig hebben het minder goed zullen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sneller en meer mos, juist door het ontbreken van zon.
Niet alle bloemen en planten doen het goed op het noorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zal denk ik snel mos en gladde groene aanslag op je tegels hebben.
de keus in planten is verder beperkt.
Rieneke1
13 jaar geleden
's winters blijft de sneeuw langer liggen. Je kan een mooie varentuin maken. Nadeel dat je minder lang ind e zon kan liggen en al helemaal niet echt BBQ-en
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voordeel van tuin op het noorden is dat je precies het juiste licht krijgt als je b.v. wilt schilderen.
Dus de ezel bij het raam neerzetten.

Omdat de tuin maar 10 meter diep is, zul je weinig zonlicht hebben. Alleen in het uiterste puntje. In de winter zul je al helemaal geen zon in je tuin vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel lekker om een zitplek in je tuin te hebben waar je een flink aantal uren per etmaal kans hebt op zon. Tien meter diep is misschien wat aan de krappe kant maar overweeg in ieder geval dat je een openluchtzithoek niet per se pal onder je achtergevel hoeft te lokaliseren.