Welk onkruid is dit en hoe te bestrijden?

Zie bijgevoegde foto's. Ik heb een gazon dat aan 1 zijde in vrijwel de hele dag in de schaduw ligt.
Ik heb het gazon behandeld met kalk (najaar en voorjaar) en mest om de 2 maanden met bio mest (volgens mij korrels van koeienmest).
Ik had na de winter vrij veel last van mos in de schaduwrijke delen, maar dat is na het kalk en verticuteren vrijwel weg. Dus dat lijkt goed te gaan.

Nu valt me op dat ik aan 1 zijde van het grazon een soort onkruid heb met zeer kleine bloemetjes / zaad. (foto donkergroen)
Aan de andere zijde overwoekert een onkruid met blaadjes, maar volgens mij is het geen klaver. (foto lichter groen)

Geef ik te weinig kalk? Mest? Ik weet niet zo goed hoe ik hier het beste af kan komen. Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Vriendelijke groet, Nico

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Rieneke1
6 jaar geleden
Donkergroene bovenste foto is gewoon gras wat zich uitzaait.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vaker maaien, veel onkruid soorten verdwijnen dan vanzelf

Antwoorden (1)

Vogens mij ben je GIGANTISCH aan het overbemesten.
Een gazon heeft weinig tot GEEN bemesting nodig.
Bemesten is alleen belangrijk voor productieggronden (kool, sla, aardappelen, etc) waar steeds alle meststoffem worden weggehaald, en niet worden aangevuld.
De bovenste foto bevat overigens alleen gras. De halmen zijn de bloemetjes van het gras.
Op de onderste foto gok ik dat het muur is. Waarschijnlijk gebruik makend van het teveel aan meststoffen. Het zal waarschijnlijk binnenkort gaan bloeien met kleine witte bloemetjes.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel Reddie voor uw reactie.
Ik gooi er uiteraard geen zakken vol tegelijk op :-) maar ik zal dat vanaf nu geen meststof meer strooien. Overigens is dit alleen aan de randen in de schaduw en niet middenop het gras.
Inekez1
6 jaar geleden
Bestrijding van dit 'onkruid' is zeer eenvoudig: gewoon grasmaaien.