Kan je over bestaande bestrating opnieuw bestraten?

We willen de achtertuin opnieuw bestraten. Huidige bestrating is 30x30 stoeptegels en die liggen als een rots! Niets verzakt en liggen stevig. Nu willen we 5-8cm zand aanbrengen en dan nieuwe bestrating toepassen. Het geheel zeer goed op afschot en naar een gootsteen zodat het water in ieder geval goed weg kan (is een reden waarom over bestaande bestrating bestraten vaak wordt afgeraden.)

Zijn er nog andere redenen waarom het niet kan? Eventueel graafwerk ed voor in de toekomst is geen probleem. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
20.5K
Antoni
6 jaar geleden
Wat bedoel je met een gootsteen in dit verband? Een gootsteen is toch een opvangbak voor water in een aanrecht, met een kraan erboven?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen probleem, Als het stabiel ligt is 5 cm meer dan genoeg zand
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: Doe dit nooit bij een verzakt terras, dan altijd opnieuw beginne.
TurfGraver
6 jaar geleden
Waar kan het water van onderliggend bestrating heen?
paulus811
6 jaar geleden
Als de oude bestrating niet verzakt is zoals je schrijft, kom je dan met een laag zand van 8cm en 4cm dikke tegels niet veel te hoog uit?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je toch begint te twijfelen zijn er een paar opties: Je slaat alles kapot, gewoon rammen met een moker, dat aantrillen en zand erover. De tegels gratis op marktplaats zetten, vaak komen ze ze er zelfs uithalen, beetje afhankelijk van de staat van de tegels.
Dit laatste heeft de voorkeur, want als het ooit weer veranderd wordt is een lading puin door het gele zand niet fijn.

Antwoorden (1)

Het is mogelijk om direct over andere (goed liggende) bestrating heen te bestraten maar in dit geval wil je er een laag zand tussen aanbrengen. Dat is geen goed idee, wat zo'n dun laagje is niet stabiel genoeg. Er hoeft maar een klein beetje zand weg te spoelen en je nieuwe bestrating ligt alweer ongelijk.

De nieuwe bestrating watert misschien goed af door het afschot, maar een deel van het water zakt toch tussen tussen de nieuwe bestrating. Ook komt er mogelijk (grond)water van de zijkant in de laag zand. Dat kan niet goed weg door de onderliggende bestrating. Daarnaast zakt het water niet verticaal naar beneden maar spoelt het door de onderliggende tegels naar de zijkanten, waardoor je zandlaagje zich verplaatst en de nieuwe bestrating gaat golven.

Op die manier kan je nieuwe bestrating op drijfzand komen te liggen, met alle gevolgen van dien. Zinkputten maken in de onderste bestrating (her en der een tegel verwijderen, gat boren, vullen met grof grind) zorgt voor een veel betere afwatering, maar omdat het water dan naar een aantal punten spoelt gaat ook het zandlaagje weer mee en verzakt ook daar je nieuwe bestrating.

Kortom, het verwijderen van de oude bestrating is een veel beter idee.