Wat is dit voor soort boom? (bloeit nu, met witte bloesem, zie foto)

Toegevoegd na 10 minuten:
Het lukt niet om de foto hier te laten verschijnen; daarom maar even via een linkje naar een foto-upload-site:

https://www.mupload.nl/img/c4rgctkkqscoc.jpg

Toegevoegd na 3 uur:
Nog een wat meer ingezoomde foto, waar de bloesem wat duidelijker op te zien is:

https://www.mupload.nl/img/eo7whqqifzcje.jpg

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
8.8K
jc54
7 jaar geleden
Jammer, geen foto te zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee; ik zie de foto zelf ook niet. Ik heb al een paar keer geprobeerd hem toe te voegen, maar hij verschijnt niet. Onder de veel gestelde vragen zie ik staan dat het even kan duren voor hij verschijnt, dus ik wacht nu maar eventjes...

Het beste antwoord

Dit is een kersenboom (uit de Prunus-familie). Er bestaan heel veel variëteiten van de kers, waaronder soorten van de zoete kers, zure kers en japanse sierkers.

Tot de prunus-familie horen ook o.a. de vogelkers, laurierkers, sleedoorn, pruim en perzik. Die soorten zijn dit zeker niet.

Er zijn verschillen in kleur van de bloesem (van wit tot felroze), in de soort bloesem (deze heeft enkel 5 blaadjes, er zijn ook vollere, gevulde bloemen), in soort schors (glad/minder glad, sommige soorten hebben duidelijke strepen, bij andere soorten is dat nauwelijks zichtbaar).

Ook zijn er verschillen in kleur en grootte van het blad (op deze foto nog niet zichtbaar) en natuurlijk welke kersen er aan de boom komen. Veel sierkersen krijgen helemaal geen vruchten, de zoete kers, zure kers en wilde kers wel. Als je echt wil weten welke kersenboom je hebt, zul je moeten wachten tot er kersen aan komen en die bij een kenner laten beoordelen op kleur, grootte, stevigheid en smaak.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er komen inderdaad een soort dikke bessen aan; dat zouden inderdaad een kleine soort kersen kunnen zijn! Ik wist niet dat het dat waren. Leuk om te weten.
Ik heb er wel vogels van zien eten (en hun donkerroodgekleurde uitwerpselen op het raam gehad ;-) )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.burenstad.nl/site/bloesemtocht
http://www.fruittuinvannederland.nl/bloesem
Inekez1
7 jaar geleden
Joan, die links zijn van bloesemtochten langs productieboomgaarden. Om het risico op beschadiging van de bloesem door late nachtvorst te verminderen, èn natuurlijk omdat ze in boomgaarden soorten planten die lekkere eetbare kersen opleveren, staan daar wellicht andere soort kersen dan dat vraagsteller in de tuin heeft. Bovendien zijn bomen op een beschutte plaats (tussen woningen in de bebouwde kom, in de zon uit de wind) altijd verder vooruit in hun groeiproces dan bomen op het 'platteland'. Het is niet zo dat er in het hele land nog geen kers in bloei kan of mag staan, omdat de fruitbomen van de bloesemtocht nog niet zo ver zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uitgebreide en heldere reactie!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is malus domestica (apel)

Andere antwoorden (2)

Deze boom die nu in bloei staat heet magnolia

Toegevoegd na 2 minuten:
Wordt in Nederland ook wel beverboom genoemd
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn heel veel soorten, deze bloeien al in maart
http://zoom.nl/foto/natuur/magnolia-boom.1105797.html
Inekez1
7 jaar geleden
Dit is absoluut geen magnolia. De bloemen van een magnolia zijn echt heel anders dan de bloesem die op de foto's is te zien. Een magnolia wordt ook wel tulpenboom genoemd, omdat de bloemen als tulpen omhoog staan. De bloesem van de boom uit de vraag is heel anders qua bloemvorm en hangt juist naar beneden.
ronron1212
7 jaar geleden
@Inekez1 het staat anders wel in de link en ook als je in de link kijkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron, en daar komt nog bij dat de stermagnolia absoluut geen beverboom of tulpenboom heet
Het is het een wilde kersenboom,
maar zeker weten,geen magnolia!
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hey ik ben eer 99% van overtuigd dat het magnolia is hoor
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prunus avium kan het ook zijn zoete kers in het Nederlands