wat is beter in de tuin tegen inbrekers: een lamp met bewegingssensor of een lamp die aan gaat als het donker wordt en de hele nacht brandt?

Wij hadden een lamp bij de poort in de schutting die bij schemering aan gaat en de hele nacht brandt. Nu die kapot is heb ik hem vervangen door een lamp die aangaat als er iemand langsloopt.
Mijn man is het er niet mee eens. Hij vindt licht wat de hele nacht brandt veiliger, zo is de inbreker bij voorbaat afgeschrikt.
Ik denk: zo kan die inbreker lekker in het licht kijken hoe hij het slot open moet maken, heeft hij zicht op zijn werk. De gang achter de schuurtjes komt zelden iemand, en hij is vanuit de huizen niet zichtbaar. Dus hij kan ondanks het licht ongezien werken.
Met een bewegingssensor zien wij ineens het licht in de tuin aan gaan, en weten we of de kat binnen komt (ook prettig) en of er iemand is.
maar mijn man heft ook wel gelijk, dat als wij slapen we het inschakelen ook niet zien.
Zijn er cijfers of onderbouwing waarom het ene systeem beter werkt tegen inbrekers dan het andere?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
7.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je ook beter 3 goedkope sloten aan je fiets kan hangen dan 1 dure. Een goedkoop slot duurt 3 minuten, een dure 5.
3 goedkope dus 9 minuten....
Overigens zijn wij een rijtje huur tussen allemaal twee onder 1 kap vrijstaand, dus ik verwacht dat een slimme inbreker naar de buren gaat....
In het vorige huis hadden we ook geen buitenverlichting, en een heg met een laag hekje, dus niet op slot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga eens bij de politie navragen of er cijfers/ percentages over zijn. Iedereen bedankt, iedereen heeft gelijk

Antwoorden (4)

Op een bewegingsscensor reageer je allerter, als je wakker bent tenminste, het kan ook de buren, voor zover zij het zien alarmeren, ik ben daar dus een voorstander van, maar als je een technisch persoon bent, of kent, dan kun je het ook zo regelen, dat je de lamp op censor kunt zetten als je wakker bent en op gewone buitenlamp als je slaapt. Hoe dat precies moet weet ik niet, maar het schijnt vrij simpel mogelijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de gerelateerde vragen, staat hoe je dit kunt regelen, lees ik net. Zowel de tweede en vierde link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo technisch ben ik nou ook niet.
We hebben aan het huis, dus boven het terras, ook nog een buitenlamp, dus zou ik de een op sensor kunnen zetten en de ander op hele nacht branden, maar dan wederom : als ik die de hele nacht laat branden, help ik de inbreker om de achterdeur beter te vinden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MIsschien een handige buurman, of familielid. Het lijkt mij de beste optie om het te combineren, mijn buurman heeft ook een bewegingssensor en mijn kinderen reageren altijd direkt als de lamp aangaat. Als je echt in een onveilige buurt woont, of je om wat voor reden dan ook onveilig voelt, dan kun je natuurlijk ook een alarm overwegen, want 's nachts is het natuurlijk een ander verhaal. Vraag eens aan de politie of ze je hierin kunnen adviseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet echt een onveilige buurt.
Maar de woningstichting had die lamp nou eenmaal opgehangen toen we er kwamen wonen.
Ik denk dat je man toch gelijk heeft.
Als een inbreker licht ziet zal hij toch zich wel 2x bedenken voor hij aan de gang gaat.
Ook vind ik het erg onrustig een lamp die aan gaat,hij floept op het gekste moment aan.
Wij hebben ook gewoon als het donker wordt,de hele nacht het licht aan,bij wind en katten gaat steeds dat licht aan,dan denk je toch steeds wat is dat nu.
Doe er een led lamp in,dan brand hij voor een paar cent.
burgos
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het ook volkomen met mijn man eens, dat de inbreker die uit de verte licht ziet, ons al bij voorbaat overslaat, terwijl hij anders eerst dichtbij komt omdat hij denkt dat het bij ons achter donker is, en dan pas schrikt als het licht aanfloept. Onze lamp reageert gelukkig niet op bewegende takken, en wel op de kat, maar dat vind ik nou juist het voordeel: ik sta soms heel lang in de donkere tuin te turen of ze al klaar is met wandelen, want ik wil haar binnen hebben voordat we naar boven gaan.
Het is natuurlijk beter het licht te laten aangaan bij beweging want dan dat is ook beter op te merken door uzelf en anderen, niet alleen dat maar als het constant aan is ziet hijzelf ook beter.
U kan dit ook nog combineren met een alarm zoals een bel, sirene of zwaailicht.
Zie bijgevoegde afbeelding.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb er een link bijgevoegd naar de uitleg van een PIR melder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi schema.
Daar laat ik wel iemand anders naar kijken... ;-) En een alarm vind ik niks, die herrie.
We hebben een tijdje een bewegingsmelder met deurbel gehad voor de kat, maar werden er gek van dat die bij iedere bewegende tak in de voortuin reageerde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een alarm is er niet enkel om u te verwittigen maar ook om de inbreker af te schrikken en hopelijk gaat het niet zoveel af als uw kattebelletje, hahaha.
U had blijkbaar een verkeerde bewegingsmelder, u moet namelijk een kiezen van het type PIR, die reageert niet enkel op beweging maar ook op warmte, dus bv mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was zo'n deurbel van 1,40 bij de Wibra.
hij zou een bereik hebben van 2 meter, dus ik dacht: als ik hem binnen op de vensterbank zet, reageert ie als de kat buiten op de vensterbank springt. Helaas was het bereik zeker 5 meter, dus elke auto of boomtak was raak. En als je in huis het licht aan deed, of de televisie, reageerde hij ook. Hebben we maar weer snel weggedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die van de tuinlamp reageert inderdaad (ook) op warmte.
Bij ons thuis is er een keer geprobeert intebreken , ze hadden de deur kapot getrapt. Gelijk daarna hebben we hebben we iets geinstalleerd waardoor dan bijv: om 6 uur het licht vanzelf aan ging. Sinds toen zijn we niet meer lastig gevallen. Ook een optie is om er een extra slot op te zetten.