Hoe kan ik bepalen welke boon dit is en of hij eetbaar is?

Ik heb een boon in de tuin staan en die heeft nu boontjes, groene en ook al bruine. Aan dezelfde plant. Bruine ging makkelijk open en zitten zwart/groene boontjes in en in de groen die niet makkelijk open ging zitten groen( niet rijp dus).
Ik heb geen foto van de bloempjes maar deze waren 2 tinten paars in een bloemen leken op die van de meeste andere bonen.

Weet iemand welke boon of sier boon dit is en of ze wel of niet eetbaar zijn?

Toegevoegd na 3 minuten:
ik weet dat het blad meeldauw heeft en daarom zal ik dit jaar de bonen niet kunnen eten maar ik wil hem volgend jaar misschien terug als hij eetbaar is anders neem ik een andere boonsoort.

Toegevoegd na 2 uur:
Na nog wat langer op internet te hebben gekeken heb ik een vermoeden dat het wel eens de Lathyrus (siererwt) kan zijn. Blaadjes en bloemen komen overeen, alleen zijn mijn zaadjes een stuk donkerder.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
volgens mij is het, gezien van de foto, geen boon maar een soort erwt en gezien het blad zou het een wikke moeten zijn. Ik heb op Wikipedia gekeken bij wikke https://nl.wikipedia.org/wiki/Wikke, daar eens kijken en zien of je de bloem herkent
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijkt - met de nadruk op lijkt- op een capucijner, al zijn die peulen meer paars dan groen. Maar wat me doet twijfelen is het blad ; dat lijkt op geen enkele (mij bekende) eetbare peul of erwt ; die hebben hoefijzervormige bladeren. Je kunt bepalen wat het is door - echt heel lang - te zoeken op allerlei verschillende peuldragende planten met dat type (geveerd) blad ; mij is het nog niet gelukt ;-)
Het kan ook zomaar zijn dat je verschillende soorten bonen geplant hebt gehad en dat er spontaan een hybride is ontstaan. (Dat gebeurt mij bij mijn pompoenen inmiddels jaarlijks ;-) - ik durf ze ook niet meer te eten. ) De combinatie van blad en peul doet me ook weer een beetje denken aan een Robinia, maar dat is eigenlijk een boom ,en ik weet niet of die als hij zo klein is al peulen heeft. Dat is ook een vlinderbloemige (net als erwten) en hij krijgt van die bruine peulen met zwarte "bonen".

Wikke is het niet ; dat zijn piepkleine peultjes met kleine zaadjes, meer zoals brem. Ook een van de vele, vele soorten lipbloemigen met peultjes ;-)
De familie is gewoon wat te groot.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen,
het ontstaan van die hybride kan pas in de volgende generatie, en alleen als je eigen zaad weer als zaaizaad gebruikt hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is zeker geen robinia, de zaadpeulen zijn veel groter en en de peulen platter.
Het blad lijkt echt een wikke blad.
Er zijn ook wikke met grotere zaadpeulen zoals op onderstaande pagina te zien is als je op meer drukt. Er staat een overzicht van alle inheemse Vivia zaden. http://dzn.eldoc.ub.rug.nl/?genus=Vicia&page=search&submit.x=4&submit.y=6
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ Marleen, het blad is ook het probleem waar ik tegenaan liep. Het is geen wikke, het blad is platter aan het uiteinde en ook de bloemen komen niet overeen. De bloempjes groeien niet in trosjes maar enkel. Na nog wat langer op internet te hebben gekeken heb ik een vermoeden dat het wel eens de Lathyrus (siererwt) kan zijn. Blaadjes en bloemen komen overeen, alleen zijn mijn zaadjes een stuk donkerder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinyant Heb ik ook aan gedacht, maar over het algemeen zijn de blaadjes niet zo fijn geveerd.

Antwoorden (1)

Dat is de denk ik de gouden of blauwe regen is giftig