Waar komt de angst voor spinnen vandaan?

In principe doen ze geen kwaad, integendeel. Toch zijn de meeste mensen er panisch voor. Hoe komt dat toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag ik heb het ook nooit begrepen, kom je van die stoere jongens tegen en gaan ze gillen voor zo'n klein spinnetje

Antwoorden (8)

vaak door een gebeurtenis in de jeugd, waar een spin op een negatieve manier in voorkwam. bij mij bijvoorbeeld: ik werd wakker terwijl er een spin op mijn gezicht zat.. ik werd helemaal gek en begon om me heen te slaan en knalde met mijn hoofd tegen de muur.. sinsdien ben ik doodsbang voor die beesten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vaak geopperde verklaring voor de angst voor spinnen is dat ze er lelijk uitzien en dat ze snelle onvoorspelbare bewegingen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vaak geopperde verklaring voor de angst voor spinnen is dat ze er lelijk uitzien en dat ze snelle onvoorspelbare bewegingen maken. Verder wordt van slangen én spinnen vaak gezegd dat ze angst inboezemen doordat ze er zo compleet verschillend uitzien dan mensen. Deze beschrijvingen gaan echter voor veel dieren op. Sommige soorten vliegen zijn ook razendsnel en onvoorspelbaar. En er kan ook niet gezegd worden dat ze erg op mensen lijken. Hetzelfde geldt voor hagedissen, en vele andere diersoorten. Toch is angst voor deze diersoorten niet gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lach er maar om. Dat komt omdat jullie allebei van dezelfde site kopiëren. En allebei niet het fatsoen hebben om een bronvermelding bij je citaat te zetten. http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/23865-waarom-zijn-zoveel-mensen-bang-voor-spinnen-en-slangen.html Daarom ook allebei een welverdiende min wegens plagiaat.
Er is een theorie dat de mens het bangste is voor het beestje dat het minst op hem lijkt.
Dit is zo vreemd nog niet, je ziet bijna nooit mensen met een apen-fobie.

Ook kan een spin natuurlijk bijten, en kunnen ze giftig zijn.
Ze zijn razendsnel en zitten overal.
Er zijn niet zo gek veel beesten rond moderne mensen die dezelfde eigenschappen bezitten....

Ook vermoed ik dat mensen elkaar een beetje aansteken. Als Jan en Kees bang zijn voor spinnen dan gaat Pim zich misschien afvragen of hij er dan ook niet bang voor moet zijn. Dat zal hij zich niet zo snel afvragen over een vlindertje....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, waarschijnlijk omdat spinnen er harig en eng uitzien maar ze doen echt niets .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de theorieën voor arachnofobia dat mensen de kriebels krijgen van spinnen en (sommige) insecten omdat zij de snelle bewegingen van de vele poten niet individueel kunnen volgen. Ook de gewoonte van sommige spinnen om zich razendsnel langs een draad te laten zakken draagt bij aan het gevoel van "snelheid".

Vanuit oerinstinct zijn deze bewegingen, die je niet kunt volgen ‘gevaarlijk’ te noemen. Dat is de reden dat nog steeds veel mensen bang zijn voor spinnen.

Ditzelfde geldt ook voor muizen en andere ‘snelle’ beesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou de meeste mensen?
Denk het niet hoor, maar bang zijn velen wel voor dit prachtige wezentje.
Er komen 42.000 soorten voor op de wereld.
Alle soorten in ons land, zijn niet gevaarlijk en zullen ook meestal niet bijten.
In de natuur zijn ze uitermate nuttig doordat ze ongelooflijk veen insecten voor ons wegvangen.
Ze komen voor van de toppen van de bomen tot onder water( waterspin)
Ja, ze hebben 8 poten en daarmee kunnen ze erg hard lopen, onverwachts uit donkere hoekjes en kieren komen, zich laten zakken aan een heel dun draadje en zo in onze nek belanden.
ja dat is dan wel schrikken.
Maar de meeste schrik hebben we wel door de verhalen en natuurlijk door de films, waar het ware killers zijn.
En dat is nu juist wel waar, in andere landen kunnen sommige spinnen levensgevaarlijk zijn, hoe warmer de landen hoe gevaarlijker de spinnen.
De spinnenhaters hier zijn dus bang voor al die onverwachte pootjes, die plotseling overal uit kruipen en al de verhalen en films over gevaarlijk spinnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het idee dat ze het bloed uitzuigen is toch al gruwelijk?!
en spinnenwebben worden ook altijd in griezelfilms gebruikt (of de spinnen zelf)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel mensen ken jij met een muggen fobie? Muggen zuigen bloed uit mensen, daar hebben we veel meer last van dan van spinnen die graag bloed uit muggen en andere nare steekbeestjes zuigen. Dus je argument klopt niet.