onkruidbestrijding voor aanvang aardappelteelt groentetuin

Wil een stukje grond voor aardappelteelt en groentetuin gaan gebruiken. Er heeft grasland op gestaan met nogal wat onkruid. Wil niet helemaal biologisch gaan telen. Wat is een goede voorbereiding qua onkruidbestrijding om te voorkomen dat ik alleen maar onkruid krijg. Ik denk er aan om onkruidbestrijding toe te passen voordat ik het land frees en omploeg en zaaiklaar maak. Alle advies is welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Goed diepspitten met de hand, dat de graszoden onder in de voor komen te liggen.
Dit gespitte land niet gaan frezen, want dan haal je alle wortels weer boven en krijg je alleen maar meer onkruiden.
Vals zaaibed, paar weken voor je gaat poten/planten de grond al klaar leggen en al het onkruid dat in die periode opkomt kun je makkelijk verwijderen met een schoffel.
Kun je mooi met een schone lei beginnen.

Je kunt natuurlijk ook alles kapotspuiten met round-up, maar zelf vind ik het niet echt raadzaam, met betrekking tot de residuen die er achterblijven in de grond en die je vervolgens op je bordje krijgt. Ken een akkerbouwer die 20 hectare aardappelen heeft staan, maar op het lapje grond naast zijn huis teelt hij de aardappels zonder rotzooi voor eigen consumptie... het is maar waar je voor kiest...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien het goed geploegd is, ben je het zichtbare onkruid kwijt, hierna frezen en je kunt gaan poten.
Echter je bent niet van het onkruid af, want de grond zit vol met onkruidzaad en dat komt weer op.
dat wordt dus er uit trekken en/ of schoffelen.
Kies voor een aardappelsoort die niet gevoelig is voor fytoftora, anders heb je straks zieke aardappels, of regelmatig er tegen spuiten, maar vaak ben je dan al te laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed omspitten zodat alle groen onder zit,

onkruid blijft toch het hele jaar komen, dus blijven wieden of plukken, je krijgt je aardappels niet voor niets,
succes