Hoe hou ik mijn houten vlonders mooi?

Wij hebben een balkon boven het water (ipv een achtertuin) welke na een winter helemaal groen is uitgeslagen. Met hogedrukreiniger schoongespoten vorige week en ziet er aanzienlijk beter uit maar het is erg 'vlekkerig' opgedroogd. Hoe krijg ik de houten planken mooi egaal van kleur?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Tja ik herken de sporen van de hogedrukreininger en erna die vlekken ;) Meestal is vooraf reinigen met emmers soda/of schoonmaakazijn wel even voldoende. Wat ooit wel goed hielp is product van HG (hardhout kracht reiniger) Zelf probeer ik altijd zo milieuvriendelijk (en diervriendelijk) alles te onderhouden, maar lukt nog niet altijd ;) Heb even gezocht naar samenstelling van deze HG: http://nl.hg.eu/userfiles/product/info/NL/125630_safety_331_Hardhout_%27kracht%27_reiniger_1.0.pdf Zo te zien wel milieuvriendelijk, maar mogelijk zie ik iets over hoofd?

Algendood van Ecostijl er over sproeien, helpt prima, is biologisch en dus niet giftig, later e.v.t. de houten tegels opnieuw beitsen.

Je houten vlonders hou je mooi om het met de hoge druk af te spuiten en daarna weer in de lak te zetten. Het is een klus maar dan ook weer als nieuw. Het nadeel is dat het altijd zal verkleuren door de weersinvloeden. Je kan ook een boten-lak gebruiken het zal weer meer glimmen maar is zo hard dat de kleur langer zal behouden.

Geleerd van iemand die ervaring heeft met houten boten en vlonders (havenmeester), De vlonder inbezemen of besproeien met pure schoonmaakazijn, niet schrobben, en de gladheid/mos gaan t/m de wortels dood duurt een paar dagen. De gemakkelijkste en meest doeltreffende oplossing.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100