Wat is het verschil tussen een Madelief en een Margriet?

Ik moet voor school een herbarium maken met o.a. een Madelief en een Margriet. Deze lijken enorm veel op elkaar. Is er nog meer verschil dan alleen de grote van de Margiet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
31.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een madelief is een kleine margriet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meizoentje, bellis perennis: Latijns voor eeuwigdurende schoonheid.

Antwoorden (4)

De margriet is inderdaad een reuze uitvoering van het madeliefje. De Latijnse naam van de margriet is Chrysanthemum leucanthemum, en het madeliefje heet Bellis perennis. In het Engels worden beiden daisy genoemd, maar het madeliefje is de Engelse variant en de margriet de Amerikaanse.

Het madeliefje is eetbaar, en er wordt een homeopathisch medicijn van gemaakt. Dit is niet het geval bij de margriet. Het sap van die plant kan zelfs een allergische huidreactie veroorzaken.
Amadea
8 jaar geleden
Het madeliefje dat in het wild meestal opkomt in het gazon, lijkt inderdaad op een mini uitvoering van de margriet. Dat is niet zo vreemd omdat ze allebei uit de familie van de Chrysanthemum stammen. het zijn dus van oorsprong geen gekweekte/veredelde planten, maar het zijn wilde vaste planten, die in de winter onder de grond verdwijnen om in het voorjaar weer tevoorschijn te komen.

Het zijn zaadplanten en ze zijn eigenlijk onkruidplanten, want ze verspreiden zich enorm en met name de wilde margrieten waren vroeger zelfs schadelijk bij de boeren, indien zij ze maar zouden laten doorwoekeren. Ze hebben namelijk de eigenschap om hoog en dicht te kunnen groeien en paarden, schapen en geiten ze niet zouden weggrazen. Als jong plantje echter vinden koeien en paarden ze wel lekker als veevoer
Een margriet wordt 30 tot 60 cm hoog en bloeit vanaf mei tot in september.

Het madeliefje is veel kleiner en wordt van 5 tot 15 cm. hoog. Het kan alle maanden van het jaar bloeien, maar je ziet ze het meest in de lante en in de herfst. Ze hebben maar een kort wortelstokje van zo'n 10 cm. Ze hebben uitlopertjes en vormen een soort matje. Dit in tegenstelling tot een margriet, die wortels heeft die wel tot 1 meter diep kunnen gaan. Lastig te verwijderen met wortel en al, omdat de wortels taai en vertakt zijn. Madeliefjes zijn zelfs rauw eetbaar en koeien/schapen zijn er gek op.Je kan ze zelfs konfijten of aan de sla toevoegen . Ze lenen zich ook als eetbaar garneringsobject bij een toetje. Vroeger werden ze ook als geneesmiddel gebruikt tegen huidaandoeningen en als wondmiddel gebruikt op kneuzingen/blauwe plekken door de blaadjes hierop te leggen. Ze zouden ook bloedreinigend zijn.

Margrieten worden niet gegeten. Ze zijn bitter/peperachtig en er wordt zelfs getwijfeld of ze ooit als geneesmiddel zijn gebruikt, zoals veel wilde planten wel daarvoor werden gebruikt.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Madeliefjes overwinteren niet onder de grond, maar boven de grond en zijn zelfs wintergroen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, Misschien zijn er nog meer verschillen, maar je hebt er wel een flink aantal genoemd.
Margriet en madeliefje komen beiden uit de composietenfamilie (Asteraceae), lijken in veel dingen op elkaar maar dit zijn o.a. de verschillen:
* Margriet wortelt dieper, madeliefje heeft oppervlakkige worteling.
* Margriet vermeerdert zich dmv zaden, madeliefje dmv zaden en dmv zijstengels die uit bladoksels ontstaan.
* Margriet heeft blad verdeeld over de stengel, madeliefje heeft een op de bodem liggende bladrozet
* Margriet bloeit niet het gehele jaar door, madeliefje bloeit gehele jaar door
* Margriet heeft witte bloemblaadjes, madeliefje kan wit-rozige bloemblaadjes hebben (vrouwelijke bloemen).
* Margriet komt tot bloei zonder eerst grasland te maaien/begrazen, madeliefje gedijt juist goed op regelmatig gemaaid/begraasd grasland.
* Margriet heeft kortlevende dopvruchten (zaden) (<5jr), madeliefje heeft langlevende dopvruchten (zaden) (>5jr).
* Margriet kan op minder vochtige grond groeien, madeliefje houdt van vochtige grond.
* Margriet doet het het beste op zwak zure of kalkhoudende bodem, madeliefje kan op alle grondsoorten gedijen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus
Het madeliefje is hoogstens schoenhoogte.
Een margriet is minstens kniehoogte.