Als ik in de winkel een prei koop met de worteltjes er nog aan gaat die dan groeien als ik hem plant?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

ja hoor dat gaat prima, maar je schiet er niets mee op.
De prei wordt gekweekt totdat hij groot genoeg is.
Daarna wordt de prei geoogst.
Het terug planten in de grond heeft niet zo veel zin.
Hij is immers al groot genoeg om te oogsten/ eten.
Wat je wel kunt doen, is de helft er af snijden dat eten en het restant weer planten.
Dat groeit voor een deel weer aan en zou je weer kunnen oogsten.
Mocht je de prei laten overwinteren, dan gaat hij volgend jaar niet verder groeien, maar bloeien.
Dan kan je er niets meer van eten.
Wel komen er erg mooie bolvormige bloemen aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Bij mij groeit zelfs in de koelkast een afgesneden stengel prei nog een stukkie verder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja klopt de prei wil heus wel verder groeien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die bloemen lijken me leuk Ed.

Andere antwoorden (1)

Nee, niet meer echt ; en dat moet je ook niet willen. De prei is geoogst omdat-ie zo op zijn lekkerst is om te eten.

Wel kun je de prei uitstekend in aarde of (gewoon zandbakzand) met water zetten en hem zo vele malen langer fris en lekker houden dan in de koelkast. Maar doorgroeien zal hij niet, want zowel de wortels als - meestal - de bovenbladeren zijn te zwaar beschadigd.