Nee absoluut niet, het is een zeer ontspannende klus en je kunt je gedachten lekker laten gaan.
Het maakt de tuin zoals jij hem hebben wilt en zonder onkruid kun je bv. kleurvakken maken met je bloemen.
Een stukje onkruidtuin is wel nuttig als je daar de ruimte voor hebt want dat lokt weer allerlei insecten en daardoor weer vogels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Nee, zeker niet!
Als je het volhoudt om dat geregeld te doen staat je tuin (of ligt) er netjes bij.
Hoewel veel mensen een hekel hebben aan onkruid wieden is het zeer rustgevend om met je handen in de aarde te wroeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuinieren is gezond. +
Alleen uitkijken voor je rug...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Conan, ja ik voel hem nog steeds. Ik vind het heerlijk om met blote handen door de aarde te woelen, dus behalve rugpijn, ook nog allerlei schrammen.
Als je onkruid met wortel en al eruit haalt, dan niet. Als je het heel goed weghaalt is het geen zinloze bezigheid, want dan komt het minder goed terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Sluit me aan bij de vorige antwoorden: zolang je het met wortel en al wiedt, wordt het op den duur echt minder. Zal niet zeggen dat het ooit helemaal verdwijnt, maar als je stukje grond goed vol plant, heb je er minder tot geen last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, integendeel. Als je het onkruid niet regelmatig weghaalt wordt op een gegeven moment je tuin helemaal overwoekerd door plantjes die je echt niet wil hebben. Als je het bijhoudt blijft je tuin netjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja en nee
ja: het laat de planten meer voeding uit de grond te eten
nee: omdat het toch weer terug komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij iets onkruid vindt (want dat is subjectief), dan heeft 't zin om dat te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee onkruid wieden is helemaal geen zinloze bezigheid
je hoeft er helemaal niet bij natedenken dus is het erg rustgevend en je bent ook nog eens lekker buiten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is zeker niet nutteloos. Het onkruid trekt nl. de voeding uit de grond die je eigenlijk liever aan je sierplanten, bloemen en heesters wilt geven zodat die goed bloeien en groeien. Wanneer je onkruid maar zou laten staan dan groeit het zo hard door dat het je bloemen en alle aanplant overgroeit en door de grond heen woekert. Je kunt de aarde niet meer lekker los en luchtig houden en nieuwe aanplant zal veel tekort komen aan zon, voeding en zuurstof. Dit zal zich niet meer goed ontwikkelen. Soms kan onkruid er zelfs nog leuk uitzien, ik laat altijd wel ergens een plukje staan in mijn tuin omdat het zo`n leuke bloemetjes heeft, maar rond mijn sierplanten en bloemen haal ik het met wortel en al eruit. Laat je de wortels zitten, dan groeit het gewoon verder. Op plekken waar ik het absoluut niet wil hebben, strooi ik altijd een dikke laag cacaodoppen en houd de grond altijd dichtbedekt zodat het onkruid geen licht krijgt waar het naartoe kan groeien, want hierdoor komt het altijd omhoog. Ik neem cacaodoppen omdat dit composteert en weer voeding voor de grond wordt, het ruikt ook zo lekker, maar je kunt ook boomschors, grind of schelpen e.d. ervoor gebruiken.
amc
13 jaar geleden
Als je ëcht van de natuur houd is het zinloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onkruid is zoals onzin. Je kunt ervan genieten of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De natuur probeert iedere verstoring van de natuurlijke omstandigheden te herstellen.
Dat betekend als we ergens een tuin maken met planten er in die wij gekozen hebben, dan neemt de natuur daar geen genoegen mee en probeert direct weer de planten te laten groeien die er thuis horen, dus onkruid wat daar eigenlijk hoort te groeien, maar ook struiken en bomen.
Dus zal dit proces altijd maar weer door gaan en zal er dus altijd weer nieuw onkruid, struiken en bomen uit zaad opkomen.
Willen we dat niet, dan moeten we dat verwijderen, omspitten, schoffelen doodspuiten of er uit trekken.
Met het altijd maar weer optijd het onkruid er uit te trekken voordat het in het zaad komt, ontstaat er na enkele jaren een zeker evenwicht en komt er nog weinig onkruid op.
Echter als we de grond verstoren ( omspitten, er graven, nieuwe planten er in zetten), komt er opnieuw grond met nieuw onkruidzaad in de bovenste laag en zal daar gaan groeien.
De grond afdekken met een dikke laag gemalen boomschors ( geen houtsnippers) kan het meest onkruidzaad in de grond niet meer kiemen, wel 95 % minder onkruid!
De planten gaan beter groeien, zijn gezonder en de grond wordt steeds beter, hierdoor herstelt het biologische evenwicht in de grond.
slechts een maal per maand hier en daar een onkruidje wegtrekken is meestal voldoende.
Dit geldt niet voor sommige vaste onkruiden zoals kweekgras, zevenblad, heremoes e.a.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onkruid wieden kan een zinloze bezigheid zijn en zeker als de tuin nat is en er wordt nog meer regen voorspeld. Daarom moet je onkruid wieden als het droog weer is en wanneer er de eerste dagen geen regen wordt verwacht.
Binnen een of enkele dagen zal het onkruid wat je uitgetrokken hebt of geschoffeld afsterven en is het weg.