Hoe kan ik het snelste onkruid verwijderen?

Hoe kan ik het snelste, makkelijkste het onkruid verwijderen tussen mijn tegels?

Ik had er zelf aan gedacht met de hogedrukspuit het onkruid er tussenuit te spuiten, en de tegels opnieuw in te wassen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
10.8K

Antwoorden (10)

hogedrukspuit werkt prima! je moet het onkruid daarna nog wel een beetje helpen te verwijderen maar je schraapt het er makkelijk uit.
je kan ook kokend water / stoom gebruiken, is wel wat ingewikkelder, maar zo haalt de gemeente bij ons onkruid weg. het verbrand en je plukt het dan zo weg.
nog een tip: ik heb ook wel eens gehoord dat azijn goed werkt.

al met al komt het op hetzelfde neer, het onkruid lost niet op, maar je kan het allemaal heel makkelijk weghalen, met je handen of met een grove bezem wegschrobben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een staalborstel zonder hogedrukreiniger gaat net zo snel en makkelijk als na de hogedrukreiniger met een harde bezem. Alleen paardebloemen zijn wat lastiger, maar die krijgt de spuit volgens mij ook niet weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oei, daar heb je wel gelijk in.. mijn vader heeft dat ook wel eens gedaan... onkruidreiniger (ofzo) op de tegels sproeien en toen met de staalborstel.. Als dat zonder die onkruidreiniger kan is dat natuurlijk nog beter/millieuvriendelijker. maar ik heb ook wel goede ervaringen met de hogedrukreiniger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed hoor Cindy, eerst het ergste er uit met de hogedrukreiniger en daarna met schoonmaak azijn.
Plantenspuitje kopen die je op kan pompen en spuiten maar, 100 % millievriendelijk
De enige en effectieve manier die ik tot nu toe heb kunnen ontdekken (milieuvriendelijk) is met de redelijk recente (paar jaar ofzo) uitvinding van de staalborstel-op-steel. Ik moet zelf af en toe ongeveer 30 m2 klinkers (!) onkruid- en mosvrij maken, en met dat dingetje gaat het in een paar uurtjes.

Het is wel effe een klusje, maar zelfs ik kan het, dus dat wil wat zeggen. Echt definitief krijg je het er natuurlijk niet mee weg, maar twee, drie keer per zomerseizoen is voldoende om de boel binnen de perken te houden.

Met de hogedrukreiniger heeft geen enkel nut ; dat doet mijn buurvrouw, en het enige effect is een hoge stroomrekening, een urenlang oorverdovend lawaai voor de hele buurt en ze geeft uiteindelijk het onkruid alleen maar een heleboel water en moet dus wekelijks (!) opnieuw aan de slag. Slecht plan.

De tegels opnieuw inwassen is een idee, maar gebruik dan wel cementzand. Gewoon zand heeft erg weinig effekt. Uiteindelijk blijft het gras op de meest onmogelijke plaatsen groeien (gelukkig maar), dus vroeg of laat komt het altijd weer terug.

Wel een nadeel : na twee, drie keer is het borsteltje tot op het hout versleten, en je kunt nog wel eens een staalsplintertje in de blote voet krijgen.

De staalborstels zijn te krijgen in tuincentra, en tegenwoordig ook bij de Blokker geloof ik.

Toegevoegd na 59 seconden:
Iets minder milieuvriendelijk maar wel handig : na het verwijderen even de tuin 'strooien' met een dun laagje keukenzout hout het onkruid verrassend goed voor een tijdje weg. Niet als het constant regent natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je ook doet: Doe het niet met een vlammenwerper!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al een aantal keren gesteld en beantwoord. Ik volsta hier met je door te verwijzen naar die eerdere vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga eens naar een boer in de buurt en vraag of hij onkruidverdelger heeft en of je een beetje kunt hebben / kopen
die hebben vaak beter spul als die van de doe het zelfzaken
ik haal het hier ook bij een boer ik giet het er overheen 2 weken wachten en je veegt het met een harde bezem tussen de voegen uit
het heet imex-glyfosaat 2 http://www.wesemael.nl/dbdocs/file_12.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij gebruiken roundup, werkt zeer effectief en is biologisch afbreekbaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met Glialka, is veel beter dan Roundup
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is de werkzame stof en het %
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb het al gevonden dit is roundup in belgische verpakking
Bevat: 360 g/l glyfosaat
Gewoon met een grote gasbrander er overheen en je bent er meteen vanaf !!
Of strooi en royaal keukenzout overheen, en al het onkruid gaat dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb bij het loonbedrijf een verdelger gehaald en hiermee (een verdunde versie) de tegeles ingespoten, net ald het grind.

Wanneer het om mos gaat dan gebruik ik een goedje (verkrijgbaar bij de Welkoop) waarmee je koeienuiers schoonmaakt. Mos is namelijk een hardnekkig goedje dat zich niet makkelijk laat verdrijven.