Kan iemand mij vertellen welke plant dit is en of die giftig is voor katten? http://i55.tinypic.com/2jfbq13.jpg

Een kat in de buurt van deze plant is overleden aan vergiftiging en we zoeken naar oorzaken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al gedacht aan een mogelijke menselijke factor?
Rieneke1
13 jaar geleden
@suzy, dat was ook het eerste wat ik dacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebakken spons door een kattenhater is waarschijnlijker dan een plant. :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook aan een menselijk factor.
Uit het bloedonderzoek is het antwoord helaas niet echt duidelijk.
En aangezien de kat de enige was met vergiftiging en alleen in de tuin naast deze plek lag, ga je ook de planten na. Maar je wilt het ook weten voor andere katten.
De kat lag altijd precies naast deze plek van deze 2 planten waar net geen afscheiding is van onze tuinen en ineens wilde ze daar niet meer liggen nadat de buren deze 2 planten hebben geplant.
De vergiftiging werkte heel langzaam.
Het leek alsof de huid aan onderkant van lichaam en poten van de kat, langzaam aan het weg branden was.
Ook haar keel en ogen waren ontstoken.
De "brandplekken" liepen steeds verder uit en was helaas niet meer te stoppen.
Rieneke1
13 jaar geleden
dat klinkt heftig jolien, sterkte met het verlies van je kat.
de symptomen klinken me niet bekend in de oren.
dat ze daar niet meer wilde liggen zegt niet zoveel: katten houden nu eenmaal niet van veranderingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt, dat ze van veranderingen hield, maar buiten niet.
De plant groeit nu ook half in onze tuin.
Ik vraag me af of dat maar zo maar mag.

Het beste antwoord

Grote trompetvormige bloemen in geel, roze, wit, rode en lila kleur die pas open gaan als de avond valt.
Dat is de Mirabilis jalapa of Nachtschone.
De wortels en zaden zijn giftig. Of dit ook voor katten geldt is mij onbekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat lijkt mij de tabaksplant te zijn.
Lees maar in de bron voor verdere info.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt een Stefanotis met gele bloemen. Daarnaast lijkt echter een plant die op een agave lijkt en die zijn wel giftig voor katten, maar niet met dodelijk afloop. Een Azalea, bijvoorbeeld, is dit wel even als: http://www.kattenplaza.nl/page/infoplanten.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De plant ernaast was ik vergeten te melden.
Ook van die plant wil ik weten of die giftig is.
Het is de gele teunisbloem.
Voor zover ik weet is die niet giftig voor katten.

Toegevoegd na 46 seconden:
Latijnse naam: Oenothera macrocarpa

Toegevoegd na 2 minuten:
:-) Mooi hoor, teunisbloemen.

Toegevoegd na 1 uur:
Hij wordt ook medicinaal gebruikt:

http://nordic-walking-oostduinkerke-koksijde.blogspot.com/2007/07/de-bloeier-van-t-moment-de-teunisbloem.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minnetje vanwege? Het klopt gewoon hoor, gele teunisbloem. Jaaaarenlang in de tuin gehad. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij lijkt er wel op.
Ik zal die plant eens opzoeken.
het is een Nacht(/ avond)bloeier. Het bloeit alleen 's nachts. Roze, rood, wit, geel.

Toegevoegd na 31 seconden:
Het bloeit alleen 's nachts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm.. wat het is kan ik je niet zeggen. In ieder geval geen teunisbloem, tabaksplant, Stefanotis oid.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat je kat is overleden aan het eten van deze plant. Katten eten meestal niet zomaar planten, en als ze ze eten is het vooral gras om haarballen kwijt te raken.

Hooguit als het een kat is die nooit buiten komt en nu voo rhet eerst buiten was. Waarschijnlijker is het dat een buurman of buurvrouw een hekel aan katten heeft en iets heeft buiten gelegd.

Toegevoegd na 17 uur:
Nachtstonde (Mirabilis jalapa)
GIF: Gehele plant.
SYMPTOMEN:
Vaak dodelijk.

Toegevoegd na 17 uur:
[http://en.wikipedia.org/wiki/Mirabilis_jalapa]
Mirabilis jalapa (The four o'clock flower or marvel of Peru) is the most commonly grown ornamental species of Mirabilis, and is available in a range of colours. Mirabilis in Latin means wonderful and Jalapa is a town in Mexico. Mirabilis jalapa is said to have been exported from the Peruvian Andes in 1540.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle planten waar een soort sap uitkomen die zijn giftig voor de kat. een goed voor beeld is de kerstster. als je een blaadje afbreekt komt er van dat witte sap uit. dit is dus zeer giftig voor de kat.
probeer het eens met de plant van je plaatje of er sap uit komt. succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier in Frankrijk staan ze vaak verwilderd, zoek eens [google o.d.] naar BELLE de NUIT
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een Nicotiana oftewel nicotineplant... een lid van de nachtschadefamilie die is inderdaad behoorlijk giftig.

Toegevoegd na 13 minuten:
ik heb er een plaatje bijgezocht : nicotiana glauca... maar het kan ook een (al even giftige) nachtschone Mirabilis Jalapa zijn.... op de volgende link tref je een lijst aan met veel voorkomende giftige planten in huis en tuin.... http://www.shelties-little-fantasy.be/giftige%20planten.htm