Vanaf wanneer kan ik mijn zelfgekweekte basilicum toppen?

Ik heb nooit groene vingers gehad, dus ben ik er best trots op: in mijn vensterbank staan wat jonge tuinkruiden, zelf opgekweekt van het zaad.

Eén daarvan is basilicum, en ik wil graag dat het een mooie volle plant wordt. Ik heb altijd begrepen dat als je de toppen van basilicum haalt, dat de bladbeginnetjes (hier is vast een beter woord voor) in de oksels van de bladeren eronder stimuleert om uit te groeien: dan krijg je twee toppen aan die stengel in plaats van één.

Heel mooi, maar hoeveel basilicum moet er gegroeid zijn voordat je dit kunt doen? Het is immers de bedoeling om de groei van de bladeren te stimuleren, niet om de hele basilicum te vermoorden. En mij kennende, is dat risico niet denkbeeldig.

Wie heeft er wel groene vingers?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
4.3K

Het beste antwoord

Ik hoop dat het bij je op de vensterbank heel erg licht is, omdat je plantjes bij te weinig licht heel gauw zullen gaan rekken. ook al zou je ze toppen.
De plant maakt aan de minder lichte kant, langere bladcellen waardoor dep lant naar het licht gaat groeien.
Bij voldoende licht, kan je de plant toppen bij 6 blaadjes, maar of je nu goede planten krijgt is maar de vraag.
Het kweken van basillicum in huis is bijna onmogelijk.
Ook kan je ze nog niet buiten zetten, de nachten zijn veels te koud.
Nu opnieuw zaaien, als de plantjes dan groot genoeg zijn om te toppen kunnen ze naar buiten.
Basillicum heeft veel warmte nodig.
En is een moeilijke plant, maar wel lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dat betreft zijn de omstandigheden op mijn vensterbank heel goed: ik woon vier hoog, en er is niets om ons heen dat schaduw geeft. De plant heeft zon vanaf zonsopgang tot in de middag (een uur of twee, half drie), en gedijdt er duidelijk op: hij is nu acht centimeter hoog, en heeft per stengel vier tot zes volle bladeren (de eerste kiemblaadjes met andere vorm niet meegerekend). Het geheel ziet er compact uit, als een bossig bolletje. Niet dat langgerekte dat basilicumplantjes uit de supermarkt soms hebben, met lange stelen en pas helemaal bovenaan wat bladeren. En hij ruikt héérlijk! Ik krijg er gewoon trek van, maar ja, nu oogsten zou wat te vroeg zijn. Ik wacht nog even met toppen tot alle stelen zes volle bladeren hebben! Buiten kweken is jammer genoeg sowieso geen optie. Mijn balkon is aan de andere kant van het huis en heeft minder zonuren. Bovendien heb ik daar de keuze tussen beschut (maar daardoor in de schaduw) of licht (maar dan blootgesteld aan véél wind). Wel willen we binnenkort verhuizen, en ik hoop een huis te vinden met een gunstig gelegen tuin. Want ondanks mijn tot nu toe slechte track record met planten, heb ik altijd al een kruidentuin gewild. Nooit de kans gehad, ik heb nooit beneden gewoond, en nooit een balkon met gunstige omstandigheden gehad. Dus deze plantjes zijn ook een beetje om te oefenen! Naast de basilicum staan ook nog bieslook, platte peterselie en een tomaat, die er allemaal uitzien als echte planten. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben trouwens nu wel extra trots op mezelf: een moeilijke plant, en niet alleen leeft hij no steeds, hij ziet er nog goed uit ook! (Schouderklopje voor mezelf)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het op de foto, jouw plantjes zijn?
Zou ik ze helemaal niet toppen, maar er straks gewoon van gaan gebruiken, dus laat ze nog lekker groeien en knip straks de toppen er uit voor in de keuken.
Dat is ook toppen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is een stockfoto, maar ik heb hem wel uitgezocht op gelijkenis. Zo ziet mijn plantje er wel ongeveer uit. Ik laat hem voorlopig groeien tot ik de toppen in de pasta gebruik. Bedankt voor je deskundigheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel groene vingers he?
De verf was nog nat. ;-)

Andere antwoorden (2)

Vóór de bloei!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de plant al mooie grote blaadjes krijgt kun je beginnen met toppen. Een cm. of drie vier. Het is wel zo, dat als je nog niet veel hebt en je gaat al toppen, je dan heel lang moet wachten voordat er weer wat aan groeit. Hoe groter de plant hoe beter.

Kruiden doen het buiten beter dan binnen, dus je kunt ze misschien na een tijdje buiten zetten, dan worden het sterke plantjes. Veel plezier met je plantjes!