Hoe kan boerenwormkruid dat onder de bladluis zit als luis-afwerend middel dienen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.7K

Het beste antwoord

Het is soms vreemd in de natuur, een plant met luis terwijl je er en middel van kunt maken die luis bestrijdt.
Boerenwormkruid die enkele dagen te droog heeft gestaan, krijgt hierna heel gemakkelijk bonen luis(zwart)
Waarom de luizen niet dood gaan van het sap is niet helemaal duidlelijk.
Als het wat meer gaat regenen gaat die luis vanzelf weer weg, ook wat bijmesten helpt vaak omdat dan de weerstand van de plant beter wordt.Gewoon met de tuinslang flink nat spuiten( dag of 3) wil vaak helpen.
Ook prima is een deel zachte zeep een deel water en een deel spiritus, goed schudden en de luis er mee nat spuiten.
Helpt tegen bijna alle insecten zelfs wespen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wellicht klopt je vraag niet helemaal;
Boerenwormkruid (Tanacetum vulgare) is een uitstekend middel tegen vlooien, vliegen, wormen en mieren (vroeger ook wel tegen muggen) maar van een luizen middel heb ik nog nooit gehoord.
Het is de vluchtige olie, tanaceton, en bitterstoffen die de plant de eigenschap geven dat insecten er voor op de loop gaan.

In de griekse mythologie werd het kruid gebruikt om Ganymedes onsterfelijk te maken, en in een later stadium is het toegepast om abortus op te wekken.
In de film Rosemary's baby krijgt Mia Farrow van haar enge duivelaanbiddende buren een hangertje met Boerenwormkruid om haar kindje te beschermen, ondanks de vieze lucht draagt ze het. We weten allemaal hoe dat afgelopen is.

Om luizen te bestrijden zou ik in dit geval gebruik maken van een brandnetelsapje, hoewel een stevige straal water vaak al afdoende is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi,

Boerenwormkruid is inderdaad niet tegen bladluizen maar kan wel helpen tegen bloedluis. Het schijnt dat ze op de loop gaan voor de geur.