Hoe moet ik zaadjes van tomaten drogen?

Ik ben bezig met tomaten zaadjes uit te drogen. Ik ben al bij de stap dat ik ze in een filter voor de koffie heb gedaan, zodat ze uitdrogen. Waar is de beste plek om de zaadjes neer te leggen, nu ze nog in het filter zitten? En wanneer is het de beste tijd om ze te planten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou ze op een warm plekje leggen, de vensterbank. En in de regel worden ze in het voorjaar gezaaid. Vroeg in het voorjaar in een kas of zo en in de volle grond/bloembak wat later wanneer de kans op nachtvorst voorbij is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Het beste antwoord

Peuter de zaadjes uit een overrijpe tomaat.
Doe daarna een beetje van het slijmerige spul in een koffie filter zakje.
En laat het binnen drogen.
Als het droog is kan je het met zakje en al bewaren in een papieren zak.
Als je gaat zaaien, krab je de kleine platte zaadjes uit het filterzakje.
Bijna alle zaadjes zullen dan opkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Tomatenzaad is een van de gemakkelijkst te winnen zaden: de zaden zijn op hetzelfde ogenblik rijp als de vruchten. Pluk alleen de zeer rijpe vruchten van de planten die je geselecteerd hebt. In deze fase bestaan er verschillende mogelijkheden. Als je een pietje-precies bent – of als
er maar twee of drie tomaten zijn die je wilt bewaren, moet je de zaden één voor één met het puntje van een mes losmaken uit hun slijmerige omhulsel. Probeer ook eens de interessante variant van deze werkwijze, voorgesteld door Michel Coquille (zie kader).
Een andere techniek bestaat erin de tomaten open te snijden, de pulp in een kom te doen, aan te lengen met wat regenwater en dit alles te laten gisten. Na twee dagen ontstaat er een grijze schimmel op de oppervlakte; kluts het geheel met een garde en laat de betere, zwaardere zaden naar de bodem van de kom zinken. Spoel ze vervolgens af, spreid ze uit op een stuk karton of een doek en laat
ze onmiddellijk drogen in een warme en goed verluchte ruimte. Daarna hoef je de zaden alleen nog maar los te krabben en op een droge en koele plaats te bewaren.

Alles is eveneens te zien in bijgevoegd filmpje, waar alles netjes wordt uitgelegd in klank en beeld. Als voorbeeld worden kleine tomaten gebruikt, dit geldt eveneens voor alle tomaten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Eigenlijk is tomaten zaaien niet zo moeilijk. De echte uitdaging begint pas als de plantjes gekiemd zijn. De drie sleutelwoorden bij het zaaien zijn dan ook warmte, vocht en licht. Enkel wie in een verwarmde kas kan zaaien en opkweken is in de watten gelegd wat betreft warmte én licht. En dat zijn er niet zoveel, denk ik…

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/tomaten-zaaien-hoe-doe-jij-dat/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het uitleggen! Ik kijk straks wel naar de video's. Ik heb het process gedaan met een tomaat die ik heb gekocht... Lukt het dan ook?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gekochte tomaten worden groen geoogst. De kans is heel waarschijnlijk dat je minder en kleinere tomaten zult hebben. Je kan beter een héél rijpe tomaat vragen aan iemand die een serre heeft, en daar zaad van wint.
Gewoon op een schoteltje in de zon. J kan trouwens ook prima tomaten zaaien door een plakje tomaat in de aarde te leggen. Werktk verbazend goed. Ik sta vaak op een perron van NS en tussen de rails groeien er tomaten, omdat mensen hun :"gezond"van hun broodje tussen de rails gooien. Zonde van die mooie tomaten!