Zijn kleine vissen zo slim de diepe vijver te vinden?

Wij hebben een vijver die uit 2 aparte gedeelten bestaat, een diep gedeelte >80cm en een ondiep gedeelte, ongeveer 25 a 35 cm. (afhankelijk van de waterstand)
Deze 2e gedeeltes zijn verbonden door een kort kanaaltje, dat is echter ondiep, zo'n 5 a 15 cm.

Wij hebben de vijver niet zelf gebouwd en het is een huurwoning dus het is niet de bedoeling de vijver te verbouwen. Wel hebben we hem begin dit jaar schoongemaakt, planten erin en een paar goudvissen. Tot onze verbazing zwommen er in de zomer ineens ruim 150 hele kleine visjes in. Zeer waarschijnlijk ook goudvissen. (kleur en staartjes kloppen)
Ik kon ze tellen omdat de vijver lek was en beide delen zijn dus leeg geweest.

De vraag:
de goudvissen zwemmen van het ene naar het andere deel, het diepe gedeelte ligt in de schaduw, dus ze liggen soms te zonnen in het ondiepe.
Nu het kouder wordt zijn de goudvissen niet meer te zien, maar de kleintjes zitten nog wel overal en steeds dezelfde op dezelfde plekken, voor zover ik ze uit elkaar kan houden.

Zullen die ook zo slim zijn het kanaal te nemen naar het diepe, of zullen ze op hun plekje blijven en doodvriezen?
(ik weet dat een deel de winter sowieso niet overleefd, dat is in de natuur ook zo, maar ik wil er zoveel mogelijk overhouden)

Heeft een luchtpompje zin in het ondiepe en zijn er andere oplossingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere oplossing: met schepnetje vangen en overzetten. Als ze dan toch terugzwemmen, tja...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kleintjes zijn super snel en als je niet heel langzaam naar de vijver sluipt ineens allemaal verdwenen. Alleen de allerkleinst zijn te vangen, maar ik vrees dat die het sowieso niet redden.
Ivana
12 jaar geleden
Wat een leuk verhaal. Ik zie het helemaal voor me. Je zorgzaamheid ontroert me. Dat was zeker beschuit met muisjes toen je het ontdekte?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral verbazing, bizar toch, ineens 150 visjes.

Het beste antwoord

De natuur zit zo in elkaar, dat alleen de sterkste en de slimste visjes de winter zullen overleven.
Een luchtpompje in het diepe deel is voldoende.
Mochten er toch visjes zijn die zich vergissen, jammer dan, dat gebeurd in de natuur ook
Over twee jaar zijn de nu nog kleine visjes ook weer geslachtsrijp
Plus de jonge van volgend jaar!
Als alles zou blijven leven, heb je een heel groot probleem in je vijver.
Te veel vis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgend jaar komt er dan waarschijnlijk ook een gratis of heel goedkope visjes advertentie.
Het was ook niet de bedoeling, maar ik vind het nu wel leuk om te kijken of het allemaal lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal goed! Jackd* dan weet je ook meteen dat je de sterkste/slimste visjes verkoopt en niet de misbaksels die in de natuur zouden sterven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hou me aanbevolen voor wat gratis/goedkope goudvisjes, mijn erg grote vijver zit vrij weinig vis in (max diepte 1.60 meter). En anders zijn er misschien wel recepten hoe je goudvisjes heel lekker kunt bereiden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mendy: marktplaats in de gaten houden, er zijn vaak genoeg mensen die hun vijver wegdoen, of bijvoorbeeld over gaan op Koi, zo heb ik mijn goudvissen ook gekregen.
Je kan ook een advertentie zetten, waarin je een goed tehuis biedt voor vissen. (ik zou dat stukje over recepten er niet bij zetten..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste jonge goudvissen worden pas het tweede of derde jaar goudkleurig, terwijl een deel er van, nooit goudkleurig zullen worden, dus gewoon de wildkleur houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook erg mooi trouwens die kleur in de zon net een donkere koper kleur niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten!

Andere antwoorden (1)

Of vissen slim zijn weet ik niet heet overleven denk ik.En er zijn er altijd maar een paar die het overleven gelukkig maar anders erg veel in vijver.Net zoals in de zomer ze een warm plekje zoeken gaan ze nu naar het diepere gedeelte waar ze kunnen overleven.Zou er niet over in zitten.Ze vinden het kanaal vast wel om er te komen.En die luchtpomp kan je beter in het diepe gedeelte zetten ongeveer 10cm diep is voldoende om het ijsvrij te houden.Wel zo nu en dan het slangetje vervangen hier komt condens in en als het hard vriest doet die niets meer.