Iedereen kent het wel: een zomerdag, allerlei beestjes vliegen langs je raam. Je vergeet een half uurtje de hordeur dicht te doen...

en vervolgens heb je allerlei vliegend tuig binnen.

Een vlieg, mug, wesp, een enkele bij; maar nooit een vlinder! (Hoewel ik die ook vrij vaak voor de ramen zie...)

Iemand enig idee?
Zijn vlinders dan zoveel slimmer/schuwer?

(En nee, foto is helaas niet gemaakt in onze tuin, maar in de vlindertuin bij de botanische tuinen in Utrecht.)

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk dat je 2 situaties moet onderscheiden. 's-avonds/'s-nachts komen er behoorlijk veel beestjes binnen die op het licht afkomen (zoals muggen en ook nachtvlinders). De "gewone" dagvlinders zie je 's-nachts nooit, en zullen dus ook niet om die reden bij je naar binnen vliegen. Overdag zullen veel beestjes naar binnen vliegen omdat er iets interessants te halen is (leg maar eens een boterham met jam op je eettafel en je ziet dat binnen de kortste keren je huis vol zit). Vlinders zijn niet zo van de zoetigheid; meer van bepaalde planten/struiken. Die gaan dus niet zomaar naar binnen. Ik denk dat die vaker per ongeluk een keer binnen belanden.

Wij hebben ook al Vlinders en motten gehad en helaas ook al vaak anderen ongewenste insecten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100