Hoe lang moet conifeer drogen alvorens je het kan branden?

Ik heb bij een buur een grote oude conifeer uitgedaan en ik mag het hout hebben. Iemand zei me echter dat dit hout zeer lang moet drogen, omdat het anders schouwbrand kan veroorzaken. Klopt dat? Hoe lang?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
43.6K

Antwoorden (4)

ja dat klopt..
dat geldt voor alle boomsoorten, bevatten hars,
hout wat niet is gedroogd geeft veel hars af en dat gaat zich hechten aan de binnenkant van je uitgang van de schoorsteen, als de laag vlam pakt krijg je brand..
vandaar dat je het goed moet drogen, en dat is ook weer afhankelijk van waar je het hout opslaat..hoe droger de ruimte hoe sneller het gaat..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hout ligt in een goed verluchte schuur. Hoe lang kan ik best wachten, alvorens het op te stoken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tot zeker de winter weer aanbreekt..
In veel coniferen zit erg veel hars.
Hars dat ook na het drogen niet weg gaat, omdat het in het hout zelf zit en alleen maar harder wordt.
Na 2 jaar goed drogen, kan je dit hout goed stoken, echter het hars dat er dan nog steeds in zit, kan veel creosoot ( koolteer) veroorzaken in je schoorsteen en dat is op zich zelf brandbaar en kan in een enkel geval een schoorsteenbrand veroorzaken.
Wel of niet lang drogen, heeft er dus niets mee te maken.
Wel zal onvoldoende droog hout, slechter branden en geen bijna volledige verbranding hebben, dus extra veel creosoot veroorzaken.
Maar dat geldt ook voor veel andere houtsoorten.

Toegevoegd na 47 minuten:
Hout droogt buiten onder een afdak aanmerkelijk sneller/ beter dan in een schuur, ook al is deze goed verlucht.
Wel kan je voldoende gedroogd hout wel in een schuur bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik ook een open haard en een keer per jaar ga ik naar de doe-het-zelf-winkel om daar een reinigende haardblok te kopen voor ik dacht ongeveer 10 euro. Deze haardblok moet je in de haard leggen en laten opbranden. Je mag nu 10 tot 15 dagen niet stoken, want via een katalytisch proces neutraliseert het de teeraanslag. Bij de haardblok zit een garantiebewijs dat je moet opsturen. Je bent nu verzekerd tegen schoorsteenbrand. Het produkt is geleverd door een firma in Bussum. Het werkt prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een conifeer in de kachel is vragen om problemen. In de buitenkachel is dit geen probleem.
Binnenshuis blijft de reuk van de conifeer lang hangen, zelf houd ik er niet van, maar er zijn mensen die het niets uitmaakt. Ook heb je te maken met het extreem hoge harsgehalte van de boom, dat zorgt voor vervuiling van je rookkanaal en je kachel. Deze aanslag gaat moeizaam weg en kan snel in brand vliegen. Een ander probleem van hars is dat het heel goed brand. Zo goed zelfs dat als je denkt dat je voldoende hout op de kachel hebt voor een gezellig vuurtje er door een brok hars de vlammen de pijp uitschieten. En dan kun je de brandweer bellen, want ook dan heb je een schoorsteenbrand.
Mijn ouders hebben dit ook gehad, twee weken na het schoorsteenvegen een schoorsteenbrand door een steekvlam door de pijp. Oorzaak: een stuk hars in een blok pallethout. Dat hout had al langer dan 3 jaar in het houtkok gelegen, mijn vader wilde er een tafeltje van maken, maar besloot het toch op te branden.