Hoe kan ik wilde hyacinten verwijderen?

Mijn tuin wordt overwoekerd door blue bells of wilde hyacint.
Ik probeer ze uit te trekken maar er is geen beginnen aan. Soms komen de bolletjes mee maar meestal niet. Is er misschien een middel tegen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
16.1K
ronron1212
6 jaar geleden
schepje gebruiken dan kan je alles er uitsteken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wij hebben het inderdaad ook met Roundup en kwastje op de bladeren gedaan.
Vorig jaar zijn we begonnen met een paar keer smeren.
Dit jaar is er maar de helft meer over. De bladeren werden geel en we laten het zo afsterven.
Dit jaar weer al 2x gedaan op wat er nog over was. We hopen volgend jaar er ver vanaf te zijn ..
Maar het beste is met temperatuur rond de 20 graden en paar dagen geen regen.
Maar het helpt echt.
Succes
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb hetzelfde helaas... bij mij worden het er ook steeds meer:( Ik heb nu geprobeerd om er met een penseel roundup op te smeren maar dat werkt niet op dit type plant. Een ander gaf mij de tip om de bladeren eraf te halen, dan is er geen fotosynthese meet en naar een paar jaar sterft de bol. Ik weet niet of dat juist is.
Ik heb een tijd heel hard gegraven, bij mij zitten ze vaak 30 a 40 cm diep... In bepaalde delen van de tuin is het daardoor wel minder geworden. Maar nu met meer begroeiing is dat erg lastig. Het komt ook midden tussen andere planten opzetten...
Iemand anders adviseert mij ruwe olie op de bladeren te adviseren. Ook geen idee of dat kan helpen. Zo ja, waar koop je een beetje ruwe olie..??

Antwoorden (1)

Vermeerdering door zaadvorming en vegetatief door bijbolletjes.
Om het verspreiden van wilde of boshyacinten (blue bells) tegen te gaan hoef je alleen maar de uitgebloeide bloemen weg te knippen om zaadverspreiding te voorkomen.
Jij wilt ze allemaal verwijderen, dat wordt een klus. De boshyacint leeft ondergronds voort door (net als die ellendige hardnekkige onkruiden met hun wortelstokken, die niet te verwoesten zijn). Alleen door met de spade de plant eruit te halen of zoals jij nu doet eruit trekken, red je het niet.

"Vegetatieve vermeerdering is een type ongeslachtelijke voortplanting die voorkomt bij planten en sommige dieren, zoals zeeanemonen. Uit een enkel klein deel of zelfs een enkele cel van een plant kan een volledig nieuwe geslachtsrijpe plant groeien."

Door ze 'aan te vallen' komt er nog meer , lijkt het wel.
Beter is om een stuk tuin af te graven en deze aarde weg te gooien. Daar zit een prijskaartje aan vast. Het gaat dan om meer dan een beetje en nadat de tuinaarde verwijderd en afgevoerd is, komt de worteldoek aan de beurt, deze leg je over de hele bodem (denk aan de tuin van de buren waar ongetwijfeld ook een paar plantjes staan en dus bijbolletjes ondergronds aanwezig zijn!) en omhoog tegen de hekken. Daarna een laag nieuwe tuinaarde en je kunt je tuin aankleden met leuke planten.

Of natuurlijk af en toe een paar van die blue bells er uit halen en de aarde ter plaatse ontwortelen. Op die manier is het wel een eindeloos verhaal, maar tuinieren is nu eenmaal niet een klus of een liefhebberij die ooit klaar is:P

Succes @Lillypat!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus.