hebben uitlaatgassen effect op gewassen?

onderzoek voor school

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

In de tijd dat benzine nog lood houdend was kon men dat in het gras naast de snelweg en in de koeien en dan ook weer in de melk terug vinden . Ja dan lijkt het mij ja . Mogelijk dat de ook CO2 ook invloed heeft ? Ja gewassen ademen ook weliswaar geen zuurstof maar wat je eet of ademt dat ben je zelf .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitlaatgassen bestaan voornamelijk uit koolzuurgas en water.

Koolzuurgas stimuleert de bladgroei.
Een verdubbeling van de hoeveelheid CO2 in de lucht verhoogd de groeisnelheid met 30 tot 50 procent.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een tijdje in de bollensector gewerkt en daar was het gebruik van alles wat een motor heeft (dieselheftruck, tractor etc.) zoveel mogelijk beperkt in gesloten ruimtes. Dit was omdat er dan ethyleen in de circulerende lucht kwam (om de bollen te drogen) en dat voor negatieve effecten kan zorgen. Uitval van bollen door verzuring meende ik.
Edraket
9 jaar geleden
Ik denk dat deze beperking betrekking heeft op vergiftiging door CO (koolmonoxide) of verstikking door CO2 (kooldioxide)
Als gevolg van onvolledige verbranding zit er in uitlaatgassen altijd een beetje CO. De koolstof in de brandstof verbrandt namelijk niet altijd volledig tot CO2
De CO is uiterst giftig.
De CO2 is reukloos en werkt verstikkend omdat het er voor zorgt dat minder zuurstof in de lucht (in de kas) aanwezig is.
De motor "eet" de zuurstof en stoot CO2, H2O, en een beetje CO uit. Er blijft dus minder zuurstof over om te ademen, voor de mensen die in de kas werken.