Maden in de composthoop, goed of schadelijk?

Ik heb van de dak van de schuur een lading half verrotte bladeren en mos gehaald en die ligt op een hoop in de tuin. Nu een maand ongeveer. Net zat ik wat in te wroeten en kwam ik enorm veel witte maden (denk ik) tegen. Een soort rups met zwarte "snoet". Is dat nou goed of kan ik de hoop beter afvoeren?

Toegevoegd na 1 uur:
ze zijn ongeveer 1,5 cm lang en vrij dun. Ik heb een foto ervan gemaakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
11.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe groot zijn die maden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongeveer 1,5 cm, ik heb nu een foto toegevoegd.

Antwoorden (4)

Maden kunnen geen kwaad. Maar waarschijnlijk heb je binnenkort wel een hoop vliegen. Dus als de hoop vlak bij huis staat, zou ik zeggen: even iets aan doen.

Wat je kunt doen is de boel regelmatig omgooien en dan laten liggen, dan doen de vogels de rest voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang het er niet te veel worden is dat geen probleem.
Sterker nog, ze helpen mee met het composteren.
Het deksel goed dichthouden en fruitafval bedekken met
papiersnippers en bladeren scheelt ook.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie net dat het niet in een bak zit. Als de hoop stinkt, zou ik alles in een compost bak overhevelen mét deksel.
Heb je geen last van stank, dan zou ik gewoon de maden ook hun werk laten doen en dat is afval wegruimen, dus composteren.
amc
12 jaar geleden
Het zijn de larven van de langpootmug, die eten organisch materiaal, dus kunnen ze ook op je composthoop totaal geen kwaad.
Volgend jaar komen er de langpootmuggen uit, die bijna allemaal weer opgegeten worden door de vogels en o ja, dezen kunnen niet prikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct!!! Addijst zegt dan wel dat ze geen kwaad kunnen, daar wil ik graag van maken dat ze juist goed zijn voor je composthoop, ze versnellen het composteer proces.
Ze eten plantaardig materiaal en maken gangen in de hoop, zodat er meer lucht in kan komen! Prima beestjes, lekker laten zitten zou ik zeggen, van de langpoot muggen zul je geen last hebben.
En je vogeltjes en tal van andere dieren in de tuin zullen er een groot plezier aan beleven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er lekker mee gaan vissen :)
Dat er maden en andere wormen in de composthoop zitten is juist heel goed. Deze zetten de composthoop om en wat je overhoudt is hele fijne compost. Ik zou wel de composthoop afdekken met enkele zakken of oude doeken of zoiets en dan regelmatig hierover een emmer water gooien zodat de zaak goed vochtig blijft. Dit bevordert de compostering. Als het regent hoeft dit uiteraard niet.