Hoe krijg je mussen in je tuin?

Al uitgevoerd:
*Voederplankje op hoogte, met een grof gaas er om heen
zodat de duiven niet bij het voer kunnen.
*Niet al te nette tuin, met voldoende scharrelgelegenheid.
*Zaadbollen en netjes met vet en voer aan de waslijn gehangen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
9.6K

Het beste antwoord

Mussen zijn alleseters, maar zijn dus ook gek op insecten.
In een keurig onderhouden tuin is er voor de mus weinig te beleven, ze vinden er te weinig en zullen niet blijven, wel zoeken ze altijd de mens op en het liefst hebben zekerheid wat voedsel betreft.
Ik zag dat bij mij in de tuin bij het kippenhok, die krijgen iedere ochtend en avond voer, de mussen zitten al in de struiken te wachten als ik met het kippenvoer aan kom.
Ook veel heggen en struiken vinden ze fijn, daar kunnen ze zeker in het voorjaar uren tegen elkaar zitten te ouwehoeren, ook houden de mussen van een stofbad, ze maken ondiepe kuiltjes in de zachte droge grond/zand.
Broodresten zijn ze natuurlijk ook gek op, en erger je niet als een ander soort vogel het opeet, de krummeltjes zijn toch voor de mussen.

Vroeger werden de mussen altijd weggejaagd, omdat ze het voedsel bestemd voor andere vogels opaten!!
Er bestonden zelfs mussen gilde's, dan kon je zelfs kampioen worden als je de meeste mussen doodgeschoten had in een jaar.
Ze bestaan nog steeds, maar dan voor de gezelligheid en geschoten wordt er nooit meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Mussen en andere vogels hebben ook een plekje nodig waar zij zich inkunnen verstoppen bij onraad . struiken . een haag en boompjes . coniferen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mussen maken graag een nestje onder de dakpannen, dus als je een soortgelijke situatie voor ze maakt is er een kans dat ze misschien wel in je tuin komen. Ze willen graag een beetje beschermd kunnen zitten.
Misschien zijn de huizen in de omgeving niet helemaal mus-vriendelijk door de isolatie aan de woning (ze kunnen geen holletje maken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus!
Als je een bepaalde diersoort wilt lokken zal je voor het betreffende dier een geschikte biotoop moeten creeren.
Dieren willen maar drie dingen:
Eten
Rust
Voortplanten
Als je deze drie factoren in je tuin voor mussen kunt waarmaken dan komen ze vanzelf.
Vergeet niet dat veel dieren ook een teritorium hebben waarbij ze geen indringers dulden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
brood kruimels strooien! Ondanks dat wij drie katten hebben komen er gelukkig nog heel veel vogels in onze tuin. vooral de mussen zijn gek op gestrooid broodkruim. Ik strooi het gewoon op de grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de hele wijk sneldek-betondakpannen op het dak heeft liggen blijft de mus weg. Wel komen er o.a. de kool-en pimpelmees voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je zelf een goede leefgemeenschap voor een mus kunt creéren. die moet er van nature al zijn. Ze leven graag in groepsverband, en moeten dus genoeg plaats hebben om te nestelen.(liefst onder daken en dakpannen) Plaats om te scharrelen en te eten, bijv. in de buurt van kippenstallen waar ze zich prima op hun gemak voelen.
Plaats waar ze zich kunnen verschuilen tegen roofvogels en de hitte in de zomer, dichte heggen-struiken of bomen.
Als dit allemaal voor handen is dan heb je veel kans dat je mussen in je tuin kunt verwachten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door een geweldige leefomgeving te hebben voor mussen (in je tuin).