De blaadjes van mijn vetplanten verkleuren sinds kort rood/bruin, verdrogen en vallen af. Kortom: de planten kwijnen weg. Weet iemand raad?

De vetplanten heb ik destijds zelf opgekweekt, ze staan binnen in terracotta potten op de vensterbank op het zuiden. Ze hebben het al een paar jaar prima gedaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
10K

Antwoorden (3)

Ben geen tuinvrouw, maar zo heel af en toe moet je de aarde (of waar ze ook in staan) vervangen, omdat dan simpelweg de viedingsstoffen, zelfs als je ze toevoegt, op is, of gewoon te weinig voor de plant. Het beste is opnieuw aarde in de pot doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en dan kan je meteen zien of ze veel te nat zijn
Volgens mij hebben ze teveel in het zonlicht gestaan,ook voor vetplanten is zeker achter het vensterglas te veel hitte schadelijk en moeten ze trouwens regelmatig water krijgen.
fremar
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
dat denk ik ook, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ze staan er al een paar jaar!
En ze deden het daar goed.
Indien blaadjes van planten roodbruin verkleuren terwijl ze groen horen te zijn, dan is dat voor de plant een ' stress kleur' .
Dat krijgt de plant door een groeistoornis.
Voor langere tijd te koud.
Voor langere tijd te nat.
Voor langere tijd te droog.
Voor langere tijd te weinig voedsel.
Eenmalig te veel mest.

Aangezien vetplanten uitstekend tegen droogte kunnen, dan wel rood kleuren, maar daarna weer verder groeien, lijkt het me dat niet te zijn.
Vallen de bladeren er ook af, dan zijn waarschijnlijk de planten een keer te nat geweest.
Pas veel later kan je dat dan zien.

Ook kunnen de wortels verbrand zijn door gegeven mest.
dan gaan de wortels ook dood en kan de plant geen vocht meer opnemen en laat zijn blad vallen.
Omdat meerdere planten het tegelijk hebben, moet er iets zijn gebeurd.