Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik een pruimenpit in de grond stop komt er dan een goed pruimenboom uit?

Ik heb van een buurman een aantal heel lekkere pruimen gekregen. Nu wil ik de pitten in de grond stoppen. Gaat dit of moet ik ze nog behandelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4.6K
anneliez
10 jaar geleden
gewoon proberen. Ik heb ook een pruimenboom staan die volgens mij van een pit gekweekt is door een kennis van me. Reken er wel op dat je de eerste jaren nog geen pruimen hebt. dat duurt nogal een tijd

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, pruimenbomen zijn per definitie ge-ent. Een pruimenpit kan heel goed uitgroeien tot een mooie boom, maar daaraan groeien dan kroosjes.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat zijn kroosjes?
teusvh
10 jaar geleden
Kroosjes zijn kleine, wilde pruimen. Rood of geel, er zijn verschillende soorten. Op zich wel goed te eten, maar de schil is vrij stevig, en de pit relatief groot. Er zit dus weinig vruchtvlees aan.
Hangt af van de soort.
Ik heb een pruimenboom staan waarrond elk jaar wel een stuk of tien jonge boompje uitkomen.
Drie jaar geleden heb ik er daar eentje van verplaatst en die draagt dit jaar vruchten. En ja die pruimen zijn zeker even groot als van de eerste boom.
Het is een hoogstam met van die lekkere blauwe pruimen waarmee je zowat alles kan doen. Confituur maken, in een taart mikken, gelei van maken, op siroop zetten, oh ja je kan ze ook zo eten :-)

Toegevoegd na 22 minuten:
En mocht het zijn dat er uit die pruimenpit een andere boom komt moet je de krant bellen ;-D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik het ga proberen wanneer moet ik de pit dan in de grond stoppen?
En moet het dan eerst in een pot of meteen in de grond?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding