wat voor invetaris heb je nodig om in een hobbykas te zetten , van 5 bij 3 meter , zo,n kas waar je in kan lopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.6K

Antwoorden (3)

Een oppottafel is niet te missen. Handschepje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er helemaal aan wat je ermee wilt.
In elk geval een werktafel/blad en als je dat wilt een stoel/krukje.
Als je er dingen in wilt voorkweken, die later de tuin ingaan, dan zul je planken moeten hebben waar je potjes of kweekbakken op kunt zetten.
Als je er dingen in wilt kweken die niet zonder kas kunnen, dan moet je zorgen voor voldoende groeiruimte: dus minder planken. Draden of gaasconstructies om gewassen langs te leiden zijn dan praktisch.
Ook is een plek om dingen op te slaan handig, in of naast de kas: aarde, compost, meststoffen, lege potten, gereedschap, een gieter, een logboekje om bij te houden wat waar staat, steeketiketten, wat je ook maar gebruikt.
Zorg dat je in of bij de kas een plek hebt waar je water kunt tappen, een bewateringssysteem is erg luxe maar niet strikt noodzakelijk.
Als je de kas ook in de winter wilt gebruiken, kan het praktisch zijn als je een verwarmingsmogelijkheid hebt (ook dit is afhankelijk van wat erin staat - als je de kas gebruikt om planten te overwinteren en pas in januari begint met voorzaaien, dan is verwarming _meestal_ niet echt nodig) en als je verlichting hebt - voor jezelf, maar ook voor sommige planten (dan geen standaardpeertje maar professionele lampen).

Stel vast wat je met je kas zou willen, welk budget je hebt, en ga ter inspiratie eens neuzen op diverse sites - misschien wil je er dingen bestellen of kom je op ideeën hoe zelf een variant te maken op dingen die je wel wilt hebben maar je te duur zijn.
Kijk bijvoorbeeld hier:
http://www.acd-kassen.nl/nl-8600-acd-serres-kassen.html
http://www.hobbykas.info/index.html
http://www.hansmenken.nl/contents/nl/d1_Kasinrichting_en_verwarming.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal je vertellen wat ik in mijn hobbykas heb staan en dit is een kas van 2 x 3 meter. Op de eerste plaats heb ik in de midden vooraan een schuifdeur, dit is om meer ruimte te hebben. Dan heb ik aan de zijkanten en aan de achterkant een plank gemaakt van 110 com hoog en van 30 cm breed waar ik kan werken en mijn plantjes kan opkweken. Aan de voorkant heb ik aan beide zijden een druivenstam staan die ik op een hoogte van ong. 2 meter heb rondgeleid en hiervan heb ik jaarlijks zeker 50 tot 75 kg rode druiven. Aan de zijkanten heb ik tomatenplanten staan en aan de achterkant van de kas staan altijd 2 slangkomkommers. Dan heb ik langs de ramen aan beide kanten met een zeer goed resultaat nog een tiental padronplanten staan aan iedere zijde. Verder heb ik een middenpad tot bijna achter in de kas van tegels. Bovenin heb ik bovenin nog enkele smalle plankjes waar ik de zaden bewaar.