Is de kwaliteit van een bloem bepalend voor de kwaliteit van het zaad van die bloem?

In mijn tuin verscheen vorig jaar spontaan een enorme papaver met dichte grote rode bloemen, zoals een roos. Nu staan er op verschillende plaatsen zaailingen. Sommige van die zaailingen komen zelfs tussen de tegels vandaan en groeien op andere onmogelijke plaatsen. De plantjes ervan blijven klein. De gunstig verzaaide papavers zijn groot en sterk net als die van vorig jaar. Mijn vraag is of die kleine papvertjes die tussen de tegels groeien etc. maar wel bloeien, kwalitatief net zo sterk zaad leveren als hun grote broers die gunstiger staan? Of is dit zaad minder goed omdat het plantje in slechtere omstandigheden opgroeide?
Een aanvullende vraag: Blijven de nakomelingen gelijk aan het origineel of degenereren ze met de tijd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Het zaad moet kwalitatief niet onderdoen met je sterk groeiende planten. Net als een ei bevat het alles om te ontkiemen. Wat wel van belang is, waar komt dat zaad neer? De voedingsbodem en het aanwezige water bepalen de (gezonde) groei van een plant.

Laat eens een voedingsrijk stukje grond braak liggen. Het eerste jaar zie je uitsluitend onkruid zoals muur, herderstasje, kruisjeskruid, paardenbloem ea. Slecht een beetje gras. Het jaar daarop uitsluitend grassen en wat netels. Na een aantal jaren enkel nog netels braamstruiken en hier en daar een boompje... Dit gaat verder tot er een bos ontstaat. Dit alles is niet afhankelijk van de zaden die er terechtkomen, maar wat de bodem aan mineralen bevat.