waarom vallen de bladereen van onze perenboom nu al af?

In het vroege voorjaar hebben wij 15 jaar oude perenbomen (Doyenne du Comice) geplant in het gazon van onze voortuin. Nu kwam er wel bloesem in maar geen peren. Ik denk omdat ze nog moesten wortelen ofzo. Maar nu is het eind augustus en beginnen ze al flink uit te vallen. Moet ik ingrijpen of kan dit normaal zijn. De bomen krijgen in droge periodes extra water en het grazon wordt 2a3 keer per jaar bemest.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
8.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel bloesem, geen peren. Dit lijkt me sterk op onbevruchte bloemen. Je zou op zijn minst kleine peertjes moeten zien hangen hebben, die later af zouden kunnen vallen. Heb je bijtjes gezien toen de bomen bloeide?
Probeer eens af te checken of het gazonmest geen schade kan toebrengen. Aan water zal het niet gelegen hebben, het heeft trouwens de laatste maand genoeg geregend. Juni was droog.

Het beste antwoord

Veel bomen hebben zich moeten aanpassen aan de enorme droogte van dit jaar.
Nu ze zijn aangepast, is er opeens heel veel regen en is de grond beneden heel erg nat.
Dus moet de boom zich opnieuw gaan aanpassen en kan daarbij een deel van zijn blad verliezen.
Heel erg belangrijk is dat de boom in het gazon een boomspiegel heeft.
Dat is een ronde grasvrije cirkel rondom de boom, die minimaal 1 m doorsnee moet hebben.
Deze kale grond losjes houden, daar bemesten, compost en kalk strooien.
De mest op je gazon, wordt geheel opgenomen door je gras, zo blijft er niets over voor je peer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt. We gaan weer een nattere periode in en verwacht dan dat ze volgend jaar weer goed aanslaan

Andere antwoorden (1)

Vermoedelijk hebben de bomen toch last van de droogte. Gezien het feit dat ze dit voorjaar pas geplant zijn, hebben ze veel energie nodig voor het vormen van wortels.
Bij aanhoudende droogte laten de bomen al vroeg bladeren vallen, zodat ze minder vocht gaan verdampen. Volgend jaar zullen ze naar alle waarschijnlijkheid beter in het blad eb de bloesem zitten.