Hoeveel water moet een pas aangelegd grasmat krijgen?

De tuinier adviseerde om de gehele avond de sproeier aan te houden ivm de hitte. Bedoelt hij hiermee tot aan de ochtend? Of gewoon een uur of 4.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Het beste antwoord

Ik zet zelf elkedag een half uurtje 's ochtends en een half uurtje na zon onder het water op een paar plaggen kruipplantjes rondom mijn nieuwe vijver. Ik moet de planten nog zien klagen: Ze blijven fijn overeind staan. Hoofddoel is te zorgen dat de grond genoeg water heeft om de warme dag die komt de plkanten te voorzien van ruim voldoende water: Je gras zode is nog niet vast gegroeid dus moet de ondergrond goed vochtig blijven.

Met een uurtje of 2 sproeien ben je een heel eind. Als je dan morgen ook nog wat water geeft voor de zon er echt op staat, zou het goed moeten gaan. En dan morgen avond weer natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Geef dezer dagen een nieuw gazon 70 liter per vierkante meter. Dat is meer dan er verdampt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 3 uur water sproeit dat is genoeg voor de gehele week .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn advies is om gewoon iedere avond een uurtje te sproeien dit is voor grasrollen ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 uur sproeien elke avond gedurende de eerste14 dagen
is ruim voldoende om een pas aangelegde grasmat van water te voorzien, voor een goede aanhechting van het wortelstelsel met de ondergrond te verkrijgen.
Dit geld voor een gazon aangelegd met graszoden.
Voor een gazon aangelegd doormiddel van zaad, is het
aanbevolen tijdens hitte : 's avonds 1 uur en de rest van de dag om de 4 uur een half uur te besproeien, totdat het gras goed geworteld is.