Waarom vallen de meeste knoppen van mijn camelia altijd uitgedroogd op de grond?

De camelia zit momenteel vol knoppen. Voorgaande jaren bloeiden er echter maar een paar van, de meeste vielen op de grond. Wat doe ik fout? Kan ik dit nu nog voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
25.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staat hij dan binnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, gewoon in de tuin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie dan verder mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In wat voor een soort grond staat hij?
Waar woon je?

Het beste antwoord

Een Camelia is een extreem moeilijke plant.
Het is een vochtminnende plant voor licht zure , humusrijke grond, die nooit uit mag drogen.
Hij wordt ook wel de chinese roos genoemd.
De allerbekendste Camelia is de Camelia sinensis, van de gedroogde blaadjes wordt onze bekende thee gemaakt.
Er zijn ruim 300 soorten bekend!
De plant staat het liefst op een licht beschaduwde plaats, uit de felle zon( anders krijgen de bloemen zonnebrand) en heeft ook een grote hekel aan tocht.
De grond moet ook ijzer bevatten.
Doordat verreweg de meeste Camelia's in de verkeerde grond staan, vormen ze geen nieuw wortels.
De plant heeft enkel haarwortels en kan in verkeerde grond geen nieuwe haarwortels maken.
Echter de camelia is ijzersterk en gaat zo maar niet dood, alleen hij bloeit niet of nauwelijks meer, laat veel knoppen vallen, wordt kaal van onderen en krijgt lelijk blad.
Na 10 jaar in de verkeerde grond gestaan te hebben, kan je hem er nog zo uit trekken en is de wortelkluit nog net zo klein als bij het planten.
Bij droog weer, gaat dit kleine kluitje krimpen en de plant gaat hierdoor bijna dood, of wordt heel lelijk, na een periode van regen, komt er wel nieuw blad aan.
Wil je zeker zijn van goede grond, spit dan 1 kruiwagen tuingrond er uit en vul het gat met een kruiwagen vol goede potgrond, een paar spijkers voor het ijzer in de grond en zo nodig op tijd organische mest, de kale grond onder de struik, afdekken met een laag gemalen boomschors dit houdt het vocht vast.

Toegevoegd na 4 uur:
Hoewel de meeste Camelia's uit China komen, is Chinese roos niet correct, moet zijn Japanse roos.
Chinese roos is de Hibiscus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hier kan je alles vinden.
http://www.neerlandstuin.nl/struiken/camellia.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zou op bevriezen (uitdrogen) kunnen duiden. een camelia is extreem gevoelig voor vorst en langdurig aanhoudende droge oosten wind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
c+
Knopval kan komen door uitdrogen: te droge grond, maar ook koude oostenwind kan voor uitdroging zorgen,
De grond moet vochtig zijn maar niet nat, en als er oostenwind komt terwijl het erg koud is, zou je bijvoorbeeld even een rietmat om de plant kunnen zetten (beschermt wat tegen de kou en de wind maar zorgt dat de plant zelf niet vochtig wordt zodat er niets gaat rotten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik twijfel een beetje of hij mogelijk binnen staat maar ik denk het niet. Die van mij, die buiten staat heeft nl nog geen enkele knop (doe ik ook iets fout)?

Ik vraag me af of hij niet enorm in de wind staat, die van mij staat nl beschut bij een schutting

Als hij binnen staat denk ik dat hij de lucht te droog vindt
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bloemknoppen worden al in de nazomer gevormd, zie je nu nog geen bloemknoppen, dan komen ze niet meer.
amigo
13 jaar geleden
oeps, nou zoals gezegd, dan deed ik dus ook vast iets fout, ik zal nog eens goed kijken voor de zekerheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn nu al duidelijk te zien, ze zijn rond en bol, de bladknoppen zijn lang en spits.
het kan uitdroging zijn. misschien is regelmatig besproeien een optie?