Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn "rodondendron" boom per direct snoeien ? Wat is de eventuele schade en hoe voorkom ik dat (indien mogelijk) ?

De takken van de boom nemen alle zon weg. Gezonde boom met mooie witte bloemen 2x per jaar maar de zon is belangrijker!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
804

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Rhododendrons zijn heel goed te snoeien. Zelfs radicaal tot ca 40 cm boven de grond als ze echt uit de kluiten gewassen zijn. Hebben we hier thuis ook gedaan en t duurt even, maar dan wordt t weer een mooi boompje (in de loop vd jaren). Bij m'n ouders in de buurt hebben ze de Rhododendronlaan met rhododendrons die links en rechts vt pad staan. Die laten ze groeien totdat ze met de bovenkanten tegen elkaar staat, en je dus een soort tunnel hebt. En daarna snoeien ze ze weer tot die stammetjes boven de grond. Even schrikken, maar in de loop der tijd (jaren) komt die mooie boog elke keer weer terug. Misschien is 1x radicaal wel een goed idee voor je.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht even tot na de bloei periode, dan is het geen probleem.
Voor een mooie bloei wel altijd de uitgebloeide bloemen er uit halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de min niet. Goed antwoord. +
Direct na de bloei terug snoeien kan nooit kwaad.
Een keer goed snoeien is zelfs beter voor de boom of struik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding