Zou een (drink-)rietje als een provisorisch waterreservoir kunnen dienen bij een bloempot?

Toegevoegd na 40 minuten:
Nog even een toelichting:
Ik heb een (binnen-)plant recentelijk bijna verzopen. Net op tijd gered. Geleidelijk weer water gaan geven en bijna weer verzopen. Ik weet nu niet zo goed meer hoe ik 'm water moet geven. De aarde ziet er droog uit, maar toch... Vandaar dat ik dacht aan een systeem waarbij de plant zelf 'pakt' wat-ie nodig heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Het beste antwoord

eddijst
Gouden medaille

Het water in het rietje loopt direct na het plaatsen de grond in.
Het is dus geen reserve.
Er bestaat een druppelsysteem voor op een petfles, die je er op zijn kop op zet, werkt uitstekend.
Een gaatje boren in zo’n fles ( dop) gaat wel, maar, of hij raakt verstopt, of het gaat te snel.
Bewerken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ik zie wel dat je een gouden medaille hebt ed ;p gv heeft weer kuren zo te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zegt de ene goudenmedaille tegen de andere gouden medaille........;-) Ja er zijn veel kuren en eigenlijk vind ik de nieuwe opzet nog steeds niets! Veel te rommelig en te veel lichte kleuren.
Rieneke1
11 jaar geleden
nee, het is geen vooruitgang, ik kan er ook niet aan wennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag ik de discussie even verstoren door jullie nog te wijzen op m'n toevoeging bij de vraag? :)
Rieneke1
11 jaar geleden
ja ik zag de toevoeging ;)
volgens mij moet je toch door wat te experimenteren en te oefenen leren wat je plant nodig heeft. wat is het voor een plant?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een eigen-kweek sinaasappelboompje. Al 25 jaar oud, maar had voor het eerst bloesem dit jaar... daarna ging het fout.
Rieneke1
11 jaar geleden
oeh dat is balen!
wacht maar even op ed, die zal je vast goede raad kunnen geven, beter dan ik :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jtrain, er bestaat geen enkele goede oplossing voor alle soorten planten.
Wel is er een gulden regel.
Alleen water geven als de grond droog is!
Of anders gezegd, als de grond nog vochtig is, NOOIT WATER GEVEN!
Een plant die ' verzopen is' altijd uit de pot halen en zet de kluit op een stapel kranten , net zo lang ( na dagen) totdat hij droog begint worden, daarna weer de pot in en nog steeds geen water geven, met een beetje geluk, zal de plant nu, omdat hij " bang' wordt om dood te gaan, opnieuw wortels gaan vormen.
Pas daarna VOORZICHTIG' weer wat water geven. Een sinaasappelboompje, heeft hard leerachtig blad, dat betekent altijd, dat een plant met dit soort blad maar heel weinig water verdampt, dus oppassen met te veel water geven.
Plant altijd op een schotel zetten, nooit in een dichte overpot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb 'm een dag uit de pot, uit de natte aarde gehad. Langer durfde ik niet echt. En ja, ben heel voorzichtig geweest met water geven. Tot het punt (nu dus) dat ik denk dat-ie sterk aan het verdrogen is.
Plant staat in een dichte pot, maar wel middels een binnenpot. Misschien te weinig lucht, maar wat ik a zei... ik heb 'm al heel wat jaartjes en tot dit najaar is het altijd goed gegaan.
Maar goed... hij staat nu op een schotel. Beetje lucht lijkt me sowieso wel goed. Bedankt zover... ik ga kijken wat er gebeurt.

Andere antwoorden (2)

In principe bestaat er al een systeem waar hij pakt wat hij nodig heeft. als je een plant koopt zit deze eigenlijk altijd in een kweekpot waar gaatjes in de onderkant zitten. Als je die bak op een hoge schotel zet en die gevuld met water houd. voorziet hij zelf van de behoefte. Een plant kun je dus beter niet in een dichte pot zetten. Maar de kweek pot met openingen dus in een dichte pot
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik me altijd afvraag: hoe weet ik dat het water naar de wortels gaat en niet alleen maar in de droge aarde trekt?
Als ik op vakantie ga zet ik een waterreservoir hoog en de plant lager. Vanuit het reservoir (emmertje of zoiets) laat ik een wollen draad neer in de plantpot vanuit het emmertje. Naargelang de grootte van de plant één of meer draden. De draden zuigen zich vol en lekken het water door naar de plant. Even uitvinden hoeveel draden nodig zijn. Begin met één.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit al vaker gelezen... ben benieuwd naar de werking. Wollen draad is echter wel vaak gekleurd/geverfd... geen problemen mee?
Ivana
11 jaar geleden
Nee hoor, het neemt toch water op, anders zou de een gekleurde wollen trui ook niet kunnen wassen toch? ; )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schade aan de plant, bedoelde ik eigenlijk :) Kleurstoffen enzo.
Ivana
11 jaar geleden
Dan haal je toch gewoon een bolletje witte wol!