wat is de naam van deze struik / boompje met gele bloemen

hij staat gewoon in het gemeenteplantsoen, maar ik vnd hem erg mooi, en kom hem verder nergens tegen

hij staat er al jaren, dus is volkomen winterhard

Toegevoegd na 3 uur:
Eddijst weet het.
Frimontodendron californicum

dank je wel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Het beste antwoord

Het is de Tibouchina, een matig winterharde struik die wel 4 m. hoog kan worden.
De laatste winters zijn wel koud geweest en lang, maar niet extreem koud, ook een droge standplaats maakt hem meer winterhard, hij heeft schitterende bloemen en bloeit erg lang.
In de eerste de beste echt koude winter zal hij bevriezen, soms totaan de grond en loopt dan weer opnieuw uit, soms helemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De kerria japonica, denk ik.

Toegevoegd na 5 minuten:
Of deze rodo; http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Rhododendron_luteum4.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hele mooie rhodo is dat op de link.
maar het is geen rhodo. kijk maar het blad is heel anders en een rhodo zie je erg weinig op stam bedankt voor je snelle reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook geen Kerria japonica; ik denk dat Ed Dijst het antwoord wel weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zat ook nog aan een hibiscus te denken maar ook dat blad is anders, jammer want hij is prachtig om te zien. Ik hoop dat iemand het weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ed moet het weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed is toch niet met vakantie?
dan moet ik de tijd dat de vraag open staat verlengen. ik vind hem inderdaad ook wel iets van een hibiscus weg hebben, maar het blad is anders, en ik ken hem niet in het geel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij is thuis ha,ha.