Wat doe ik het best met mijn roos queen elisabeth, en wanneer?

hij is 1m80 hoog, en grotendeels verhout.
alleen bovenin zitten wat bladeren, het geheel ziet er nogal miezerig uit.
de bloemen zijn mooi, dus ik zou graag weten of het nog mogelijk is 'm wat op te peppen.

Rieneke1
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

De roos Queen Elisabeth is een forse groeier en heeft veel kalk en voeding nodig, zeker tijdens het groeiseisoen.
Als het voedsel op raakt, gaat de groei er uit, wordt de weerstand minder, er ontstaan div. bladziektes en het blad valt er af.
Snoei de roos nu flink terug, zet de bloemen in een vaasje, en geef de roos flink wat mest.
Misschien komt er bij mooi weer nog een nabloei.
Dit soort kan zelf in dec. soms nog bloeien!
Snoei volgend jaar in half maart de roos terug naar 30 cm.
Geef kalk en mest en hij zal weer prima groeien.
Knip hele oude takken die dik en zwart zijn helemaal weg en spaar alleen gezonde takken die groen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
+1 en bedankt ed, ik wist dat ik op je kon rekenen :)
hij krijgt gedurende het groeiseizoen wekelijks kunstmest, en in het voorjaar een handje koemestkorrels.
kalk zal ik in huis gaan halen.
is kalk ook goed voor m'n klimrozen?
wat het snoeien betreft, een groot deel van de plant is verhout.
kan ik dat veilig snoeien?
in maart het ik bij wijze van experiment een verhoute tak teruggesnoeid, maar die is nu dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kalk is goed voor alle rozen, vraag naar zeewierkalk dit kan je zomer en winter gebruiken.
Koemestkorrels zijn niet zo best, vraag naar culterra, organische mest, Waarschijnlijk heb je een oude roos, maar flink terugsnoeien gaat meestal goed, maar de groei is er een beetje uit denk ik, waarschijnlijk kalk gebrek,dan krijg je te zure grond, liever ook geen kunstmest geven, culrerra is veel beter en completer/