Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn pas gekregen hortensia had vanmorgen al vele bruine blaadjes. Hoe komt dit?

Van de week vond ik hem al tamelijk droog en begonnen de bloemblaadjes slap te hangen en heb toen een borrelbad gegeven. Vandaag vind ik de plant nog tamelijk vochtig maar de bloemblaadjes gaan alweer slap hangen. Wat kan ik nu het beste doen? De plant had vlak voor ik hem kreeg ook al een borrelbad gekregen en hem nu weer een borrelbad geven lijkt me wel wat veel van het goede.
De plant staat binnen.
Bedankt voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
20.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dompelen lijkt me beter voor de plant dan borrelen. Dat is meer iets voor de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zus geeft haar hortensia's altijd borrelbaden en die staan er prachtig bij.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat heet een dompelbad, geen borrelbad :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De eigenlijke naam voor hortensia is Hydrangea. De naam komt uit het Grieks en betekent watervat. Deze naam danken ze denkelijk aan de ongehoorde hoeveelheden water die deze planten op een dag kunnen verwerken. Ze staan dan ook het liefst op een wat zure, vochtige grond.
Dus zet hem buiten in de regen om erger te voorkomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ga je een hortensia planten als kamerplant, dan moet hij voldoende water krijgen. De grond moet permanent vochtig aanvoelen, maar hortensia's mogen niet met hun 'voeten' in het water staan. Anders sterven de wortels af en gaan de bloemen en bladeren slap hangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb pas ook een hortensia gekregen, Heb hem eerst in een grotere pot gezet, en ik moet hem ook om de paar dagen in een emmer water zetten. Was ook al te laat dus heb ook al wat bruine bloemetjes.
Regelmatig dompelen en bijmesten , meer kun je verder niet doen
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anneliez, hoelang laat je de plant dan in de emmer staan?
anneliez
12 jaar geleden
paar uur, soms wat korter, ligt eraan of ik hem niet vergenen ben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord van Zilveren Medaille is zeer correct. Te nat is ook niet goed. Lekker verversen. Kan want het is pas september. Ook een goed idee: buiten zetten in pot met gaatje. Dan kan het overtollig water makkelijk weg.
Indien hij teveel water heeft gekregen, kan hij ook slappe bladeren krijgen. Je kunt hem dan het best ompotten in een andere pot met verse drogere potgrond. Zo maak je de kans op rotten kleiner. wees dan wat voorzichtiger met water geven. In nieuwe grond krijgt hij eerder de gelegenheid om te herstellen. De grond moet wel vochtig aanvoelen maar niet kletsnat. Water dat in de overpot blijft staan, dan ook na 20 min. staan en niet meer opnemen door de plant , weggooien.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding