Wat is dit voor insect?

Ik kwam dit insect gisteren tegen in de tuin, het lijkt een beetje op een kruising tussen een vlinder, vlieg en hommel... Kan iemand mij vertellen wat dit precies voor insect is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Antwoorden (1)

Het is een grote wolzwever.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is geen hommel omdat die namelijk 4 vleugels hebben en dit diertje heeft er twee. Het is wel een speciale soort vlieg, hij behoort tot de familie van de Wolzwevers. Deze vliegen zijn bloembezoekers ; ze zuigen nectar met hun lange zuigsnuit.

Hij heet niet grote, maar gewone wolzwever: Bombylius major.
Plaatje bij antwoord
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar major betekent wel groot?
verder goed antwoord+
Amadea
10 jaar geleden
Ja, daarom had ik 'm eerst grote wolzwever genoemd. Maar hij blijkt in het Nederlands gewone wolzwever te heten. In het Frans is het wel grand bombyle. In het Engels large bee-fly. Geen idee waarom het bij ons dan gewoon geworden is, i.p.v. groot.
Amadea
10 jaar geleden
? Waar heb jij het over, viridiflavus? Dat is toch geen verklaring waarom groot gewoon is geworden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen verklaring maar aanvulling.