Wat bepaalt of bloem aan een pompoenplant zich ontwikkelt tot een pompoen of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
15.6K

Het beste antwoord

Dat is eigenlijk hetzelfde als bij dieren: het vrouwtje kan vrucht dragen; het mannetje niet, maar dat is nodig om de bevruchting tot stand te brengen.

Pompoenen zijn eenslachtige planten. Dit laatste houdt in dat de plant zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen draagt. De mannelijke bloemen hebben, in tegenstelling tot de vrouwelijke bloemen, een lange steel. De insecten zorgen voor de kruisbestuiving, maar dit kan ook handmatig.
Onderaan de vrouwelijke bloem wordt uiteindelijk de vrucht gevormd.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt een mannelijke en een vrouwelijke bloem nodig voor de bevruchting:
De vrouwelijke exemplaren kan je herkennen de kleine bolvorm onderaan de bloem. De mannelijke bloem zijn ook geel van kleur maar hebben geen bolvorm.En dan de natuur zijn gang laten gaan voor de bestuiving.
fremar
9 jaar geleden
Zeker in het begin, zitten er aan een pompoen alleen maar mannelijke bloemen.
pas later als de pompoen voldoende krachtig groeit, worden er ook vrouwelijke bloemen gevormd.
Er moet dan wel voldoende voedsel en vocht in de grond zitten en natuurlijk een voldoende zonnige plaats.
Vooral de grote soorten hebben erg veel mest nodig en geschikte grond.
Is het tijdelijk even te droog geworden, dan gaat de groei er uit en krijgt de plant meeldauw ( schimmel ) hierna komen er vaak geen goede vrouwelijk bloemen meer aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Regelmatig vloeibare mest in het gietwater toevoegen, en dat wekelijks geven, houdt de groei er goed in, nog beter is de pompoen op een oude composthoop kweken, dan gaat alles vanzelf.